De kerstmaand is begonnen - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu De kerstmaand is begonnen - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu

De kerstmaand is begonnen

Door: Zippora

Blijf op de hoogte en volg Zippora

01 December 2007 | Noorwegen, Hylkje

Vandaag, 1 december, is hier in Bergen de kerstmaand officieel geopend! En hoe!
Er was een lichtfeest, met een groot podium met een koor en een famfare en meer dan duizend mensen op het plein rondom de grote vijfer in de stad. Op het grote scherm was meestal het podium te zien, maar soms ook de mensenmassa, en als we dan sprongen konden we onzelf zien :p

Toen het een beetje schemerde moesten we aftellen vanaf 10 (ging prima in noors ;)) en bij 0 gingen de lampjes in de bomen aan. Toen konden we allemala een fakkel halen en hadden we allemaal fakkels in het donker. Dat was ontzetten gezellig! Toen ging het koor op het podium (en op het scherm) kerstliedjes zingen en echt iedereen zong mee! Dat zie ik ze in Nederland eerlijk gezegd niet doen. Het was zooo gezellig! Allemaal fakkels en kerstliedjes. En aan het eind was er een gigantisch vuurwerk, heel mooi!!
En zoals jullie van me gewent zijn, natuurlijk foto's hieronder. :p

Anne sofie en een aantal anderen zijn niet naar hetlichtfeest gegaan maar de stad in met borden 'Gratis Klem!'
Ze hadden vandaag een gratis knuffeldag georganiseert. Anne sofie heeft van een hoop mensen knuffels gehad en ik heb er een heleboel gehad van Anne Sofie. :)

Toen we thuiskwamen was er in plaats van broodmaaltijd een lekkere warme maaltijd en later op de avond, pepperkake, sjokolade, gløgg. Gløgg is en warme kruidendrank, ik vond de erste slok niet echt lekker maar het is wel aardig. Het is typisch kerstsdrank hier. Ik vind het vergelijkbaar met glu:wein, maar dit is zonder alcohol en kruidiger. Ze doen er ook rozijnen in en nootjes enzso, dat heb ik maar niet gedaan.:p

Kerst is hier echt heel groots, iedereen vind het heeeelemaal geweldig en gaat er helemaal in op! We hebben al juleverksted gehad, dingen maken voor kerst, de meesten maken cadeautjes, maar aangezien wij daar niet aan doen, heb ik een handtas gemaakt! Hij is bijna af en best wel mooi!
We doen hier ook aan julekalender. Iedereen heeft 2 cadeautjes gekocht, bij elkaar precies genoeg tot aan de kerstvakantie. Elke dag trekken we een naam uit de bak en die persoon krijg die dag een van de cadeautjes, die verpakt zijn in dezelfe verpakking, dus we weten niet wat het is en van wie het is.
Als het kerstvakantie is heeft iedereen geloof ik 2 cadeautjes gekregen. Gewoon kleine dingetjes, Cathrine heft vandaag bijvoorbeeld een half uur massage gekregen van Runa, die had dat als cadeautje zeg maar ingepakt.
Ik heb een gezichtsmaskertje gekocht en het 2e cadeautje weet ik nog niet. Daar moet ik nog even over denken.

Ik zal ook foto's plaatsen van vandaag en van het toneelstuk.

En even voor de duidelijkheid, ik verwacht natuurlijk wel een welkomscommitee met spandoeken enzo!

Tot snel!!
Dikke (gratis) knuffel!
Zipp

  • 02 December 2007 - 20:11

    Bette:

    Gratis klem? Dat doen ze hier in Amsterdam ook hoor! De klem is gratis, het laten verwijderen niet, heb ik mij laten vertellen.
    Hier nog geen kerst, wel allemaal pieten en klazen. Veel kerstvoorpret gewenst!

  • 02 December 2007 - 21:17

    Hadewichje:

    Haaaj,
    ik was t weekeinde in Paris! (kadootje van me vader voor me 18e verjardag die er bijna aan zit te komen) Daar zit de kerststemming er ook al lekker in kan ik vertellen :P Bij de ingang van een vet groot warenhuis staan engelen om de deur voor je open te houden en alles is super mooi verlicht!
    Ook alle kledingwinkels zijn al ingericht met allemaal zwarte en glimende jurken.. allemaal leuk om te zien natuurlijk en het is weer eens wat anders dan in de zomer in Parijs lopen..
    (Ik zag trouwens in dat warenhuis ook een levends groot wit knuffel paard (ik keek dr helemaal tegenop;)) en ik zag er meteen Americo in.. Ik snapte la niet wat die daar deed:P)

    Nou ja, Ik zie je snel lief meisje!!!!
    (K)
    Hadewichje

  • 03 December 2007 - 18:33

    Zipp:

    Misschien was hij nog onderweg van Spanje naar Nederland.... gewoon wat vertraging. Dan is de Sint dus een echte Hollander, als zijn vervoer ook vertraging heeft :p

  • 03 December 2007 - 21:21

    O&OteO:

    Nog gauw even een groet van ons en graag tot ziens over minder dan drie weken.
    's Kijken of je een grote meid bent geworden.
    We zijn nog steeds druk met de voorbereideingen voor het Sinterklasfeest.
    Wat dat betreft zijn we heel gelovige mensen; jij toch zeker ook?
    Geloven in taai taai, speculaas en chocoletters
    Hoe dan ook, we hebben al weer heel wat dichtwerk klaar, wat zo in het liedboek kan worden opgenomen.
    Oom Rien maakt daar wel een passende toonzetting bij.
    Maar voorlopig gaan we met zijn vijven in Boeletein eerst lekker genieten van eklaars talenten en wie er wint?
    Maakt niet uit!
    We weten nu zeker, dat het een vermoeiende en misshien ook wel verfoeiende NACHT VAN DE POEZIE WORDT.

    Daaag O&O teO


  • 04 December 2007 - 11:59

    Joram:

    Komt me bekend voor, die vijver, int donker en fakkels...!!! hahaha.

  • 04 December 2007 - 17:01

    Joram:

    Nu dacht ik dat ik Unni al bedankt had voor haar taart, maar als ik de berichten teruglees zie ik dat niet.
    dus bij deze!
    Veel plezier nog ff en tot over niet zo heel erg lang

    Kusss Broerrr

  • 04 December 2007 - 19:26

    O&O Te Bhv.:

    Je maakt wel heel aparte dingen mee, daar in het koude Noorden! Gelukkig kun jij je medestudenten ook nog eens wat leren. De Sint is een onuitputtelijke bron van wetenswaardigheden, tenslotte! Je leert ze maar goed zingen, wie weet komt de Goedheiligman dan ooit ook nog eens naar Noorwegen. Hij zal helaas dit jaar zijn reis al wel besproken hebben met de stoombootmachinist. Maak er maar een vrolijke boel van, met de meiden daar. Van Joram en Naomi hebben we gehoord dat het een tof stelletje is. We hopen binnenkort van jouzelf meer te horen, als we voor de kerstmaaltijd bij elkaar zijn! Veel groeten van je O&O te Bhv.

  • 04 December 2007 - 21:52

    Pa:

    Het is elke keer weer leuk om je berichten te lezen. Je geeft ons een inkijkje in een net weer andere wereld met net weer andere gewoonten. En rond Kerstmis (en niet-Sinterklaas) zijn die verschillen er zeker.
    Dat portretje van Zippo is mooi. Dat portretje van jou tijdens het logeren in de huiskamer is echt heel bijzonder mooi!!
    Ik verheug me op jouw tijdelijk verblijf i hjemlandet ditt. Hoe laat kom je aan trouwens? Ik moet die dag in de kerk voorgaan, dus kom pas 's middags. Dan kan ik me bij de uitzinnige menigte en de spandoeken voegen.

  • 04 December 2007 - 23:21

    Zoezie:

    Dag kerstengeltje!
    Op Lowlands heb ik ook een gratis klem actie gezien. Daar liepen mensen met t-shirts met erop: Free Hugs! Gezellig initiatief!
    Ze houden daar in NW wel van fakkels inderdaad he! Terecht ook in zo'n koud en donker gebied! Oh middernacht, schijn een lichie op mij!
    Tja ik word een beetje melig van al dat dichten de hele tijd. Wij gaan morgen lekker sinterklazen, en ik ben nog druk bezig.
    Deelnemers maak julllie borsten maar nat! Mijn talent is ongekend (oh briljant!)
    Ik zal je wel even wat materiaal mailen, dan kun je een beetje meegenieten ;)

    Klemmetje

  • 05 December 2007 - 13:29

    Mor:

    Zusje is nog laat bezig zeg! Zeker aan het dichten voor mor en mormor...

  • 05 December 2007 - 14:10

    Zipp:

    Opa en Oma, jullie hebben het mis! De goede Sint is me dit jaar neit vergeten. Hij kon me niet zelf vinden maar heeft me via de postbode heerlijk warme sokken gestuurd!
    En vanmorgen stonden m'n schoenen naast de slaapkamer deur, gevult met chocolade euro's en letters Z!

    Allemaal heel veel plezier vanavond met de pakjes avond, de Sint heeft mij nog wat pakjes en gedichtjes gegeven die hij vergeten was te geven, dus die krijgen jullie nog! (hij had dit jaar wat luie pieten bij zich, die vonden het wel weer genoeg geweest, vandaar)

    Vanavond hebben we een gezellige avond in Bomba, het cafee in de kelder, en als het lukt zal ik zelfgemaakte borstplaat serveren. En misschien zelfs wel kruidnootjes.

  • 05 December 2007 - 18:04

    Far:

    Die Sint moet z’n stoomboot opgevoerd hebben. Als hij daarmee maar niet gepakt wordt. Dan is hij mooi z’n vaarbewijs kwijt. Stel je voor: ‘s ochtends in Noorwegen Zip en misschien nog wel meer brave Nederlandse kinderen bedienen en dan ‘s avonds alweer in Nederland aan de slag. Maar goed, hoe doet de chocolade Euro het ten opzichte van de chocolade Krone?
    Leuk, dat je de culinaire confrontatie der culturen (Zo, dat heb ik heeel gevoelig en allitterair uitgedrukt) aangaat! Hoe zijn de borstplaat en misschien ook de kruidnootjes geworden?
    Groeten

  • 05 December 2007 - 19:50

    Far Igjen:

    Hoi Zipp,
    Dit moet je weten: op het journaal werd vertoond hoe Sinterklaas vanmiddag in Parijs was. Philip Freriks - zelf getrouwd met een Française en jarenlang correspondent voor het journaal in Parijs - mocht het voorlezen. Vond 'ie duidelijk leuk. De Sint nocht niet op zijn schimmel rijden, want uit veiligheidsoverweging mag alleen de politie te paard door de stad rijden. Dus hij kwam met een soort rondvaartboot, zonder stoom. Maar toch: die ouwe heeft vandaag echt alle snelheidsrecords en -voorschriften verbroken. Nederland, Noorwegen, Parijs, Nederland. Volgens mij is hij levensgevaarlijk!!
    En zeg nou zelf: in welk land komt de Kerstman op het officiele journaal? Is er een apart Kerstmanjournaal in Noorwegen, waar zelfs volwassenen zonder kinderen naar blijken te kijken?
    Ik dacht: dat moet ik je vertellen. Misschien vind je dat wel iets om je medeleerlingen te vertellen om aan te geven hoe belangrijk Sinterklaas is.

  • 06 December 2007 - 17:33

    Zipp:

    Ik heb geen borstplaat meer gemaakt, ga ik waarschijnlijk nog wel een keertje doen. Ik was nogal laat met de voorbereiding, en anders had ik de hele avond gemist. Er werden allerlei prijzen uitgedeeld als Miss en Mr Hylkje en beste uitdrukking tot nu toe en koppel van jet jaar en kapsel van het jaar, beste internaat. Helaas, niks gewonnen, zelf niet voor dapperste, buitenlandste en stoerste meisje! :(

    Aan het eind van het jaar nog een kans. :p

    Hebben jullie allemaal leuke Sinterkaasavond gehad? Ik miste het wel hoor, na Naomi's geniale gedicht te hebben gelezen en verhalen over alle voorpret te hebben gehoord.

    Ondertussen heb ik m'n eerste teddybeer bijna af! Ik ben m aan het opvullen nu en moet nog de details aan de kop maken, wat heel precies moet. Ik hoop hem met kerst mee te kunnen nemen, mijn kleine Otto.
    Ik heb meegekregen dat ik de rest van het jaar Teddyberen maken heb, ik hoef het niet opnieuw te kiezen! Leuk hea!!!

    Hadewich, hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad!!

    Knuffel voor allemaal!
    Zipp

  • 13 December 2007 - 14:28

    Pa:

    Hallo Zipp,
    In deze tijd voor Kerstmis, waarin mensen veel lichtjes in - en tegenwoordig ook heel veel om - huis maken, wordt in Zweden Sinte Lucia gevierd. Vandaag, 13 december, is de dag. Dat gebeurt met veel kaarsjes; o.a. meisjes met een kroon met 4 kaarsjes op hun hoofd. Doen ze daar in Noorwegen ook aan? Tot zondag!

  • 13 December 2007 - 15:21

    Zipp:

    Ja, dat doenz e wel, maar wij doen dat hier op school niet. Wij hebben vanvond doodgewone kosekveld met disney en warme chocolademelk.
    En vanavond ga ik met de meiden van internat 1 uit eten.

    Tot zondag!!

  • 18 December 2007 - 11:31

    Joram:

    WELKOMMEN TILBAKE !!!

  • 20 December 2007 - 20:37

    Zipp:

    Wauw, vet goed broer!! Dat was écht Noors!!!

    Tusen takk ^^

  • 01 Januari 2008 - 18:55

    Zipp:

    Even een kleine verbetering, Joram, Noren gebruiken geen W Dus het is VELKOMMEN ;)

    Zie ik nu pas :p

  • 14 Januari 2008 - 20:18

    O & O Te O:

    Hoi Zipp !

    We hebben zojuist wel 80 fto's op jouw weblog bekeken, maar berichten hebben we niet gevonden. Klopt dat ?

    We zijn de buikgriep weer te boven met als resultaat: allebei drie kilo slanker geworden.

    Opa's verjaardag is rustig verlopen; alleen oma kwam even langs om hem zijn cadeautje te brengen: een flitsend kostuum. Een beetje wijd doordat hij was afgevallen, maar dat komt er wel weer bij.

    Oma krijgt ook een leuk verjaarscadeau.
    Weet je wat? Een flitsend kostuum.

    We lijken nu allebei 71, maar verder blijft alles het zelfde: een scheutje hier en een steekje daar.
    Wat leuk hè, dat Joram en Esther een huis hebben! We gaan er gauw eens een kijkje nemen.

    Daaaaag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zippora

Lekker genieten van een nieuwe reis met nieuwe avonturen, nieuwe mensen, nieuwe lessen en nieuwe liedjes en nieuwe inzichten!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 33068

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 24 Januari 2012

Toronto

20 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: