Kerstvakantie voorbij - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu Kerstvakantie voorbij - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie voorbij

Door: Zippora

Blijf op de hoogte en volg Zippora

04 Januari 2008 | Noorwegen, Hylkje

Hallo weer allemaal!

De afgelopen 2 en een halve week ben ik lekker thuis geweest voor de kerstvakantie. Het was echt onwijs fijn om weer even thuis te zijn!
Elke dag had ik wel iets te doen, iemand op te zoeken iets te regelen of wat dan ook, dus ik was (en ben nog steeds) helemaal kapot, maar dat was het zeker waard! Ik heb onwijs veel leuke dingen gedaan! Samen met Pelle en hele avond met muziek gevult in een restaurant, een onwijs gezellig verjaardagsfeest gegeven met Hadewich en een heerlijk meiden avondje met leuke film en chocola samen met Karin. En ik heb stad en land afgereist om familie en andere vrienden te bezoeken.

Ik vond het dus echt onwijs fijn om even thuis te zijn, all vrienden weer te zien en zelf een keertje bij Emiel en Rutger op te passen! Maar ik had ook wel weer heel veel zin om terug te gaan. M'n vader vroeg me, toen ik bij hem was: "Ga je nou naar huis als je weer naar Amersfoort terug gaat of als je weer naar Hylkje terug gaat?"
Mijn antwoord was "beide" Dat zegt genoeg toch?

De vliegreis terug ging helemaal goed! Al moest ik heel erg lang wachten om m'n bagage in te leveren, en nog langer om hem terug te krijgen, want mijn koffer was zoek.
Ze wisten er wel van, want toen de meeste mensen hun spullen van de band hadden gepakt werd er omgeroepen dat als je bagage miste je naar de receptie moest.
Daar moest ik wat gegevens invullen en vanmiddag is m'n koffer netjes naar school gebracht. Kwam niet eens slecht uit, want nu hoefde ik hem niet de bus in en uit te slepen.

Bijna iedereen is alweer op school en het gaat gewoon door alsof we nooit gestopt vandaag. Vandaag heb ik alweer de hele dag theater gehad. Alleen m'n kamergenootje komt maandag pas terug, dat is wel even anders. Maar dat is met uitpakken wel zo makkelijk, dan is mijn zooi al weg. Maar ik mis haar wel, zie naar haar thuiskomst uit!

Ik heb in de kerstvakantie een heel mooie laptop gekocht, dat is ook wel een hele verbetering! We hebben namelijk draadloos internet in de internaten, dus dan kan ik lekker met m'n eigen computer in me kamer zitten en hoef ik niet op de trage pc's in de koude bieb.

Ik zal ook wat leuke foto's van de kerstvakantie plaatsen en als je alle foto's nog eens door wilt kijken, moet je dan snel doen, binnenkort ga ik wat van de foto's van het begin weghalen, want anders kunnen er geen nieuwe meer bij.

Tot blogs allemaal!
Liefs, Zipp

  • 04 Januari 2008 - 16:06

    Bette:

    Fijn dat de koffer terecht is!
    Je was dus niet de enige begrijp ik...
    Kus, mams

  • 04 Januari 2008 - 16:07

    Hadewchje!:

    Hooooi!!
    Ik vond het ook super dat je ff thuis (dan bedoel ik hier in Amersfoort ;)) was!!!
    Ik moet maandag weer beginnen en ik denk dat ik er net iets minder zin in heb dan jij er in had... Maar ja ik hoef niet met het vliegtuig en mijn tas raakt vast niet zoek dus dat van mij is wel makkelijker.. ;)
    Nou ja, het word een beetje loos dus tegen de tijd dat ik weer wat zinnigs te zeggen heb doe ik dat wel.. (ook als t niet zinnig is, anders duurt het zooo lang...:P)

    Dikke Kus!!

  • 04 Januari 2008 - 16:09

    Hadewichje:

    hea... dacht ik ff de eerste te zijn... schrijft Bette heel gauw wat...
    Naja zilver én brons is samen ook wel goud (A)

  • 05 Januari 2008 - 20:08

    O&O Te Bhv.:

    Wij hoorden al van je vader dat je de reis goed en zelfs ongewild erg gemakkelijk hebt doorstaan. Het doet ons goed, te lezen, dat je nu je weer in het internaat bent, het óók fijn vindt, weer daar te zijn. Wíj vonden het erg leuk, zoveel te horen over je leven in het hoge Noorden. We kunnen er nu weer een poosje tegen, net als jij, om alles per schrijf- en leeswerk te doen. Dus, tot de volgende mail maar weer! Veel liefs van O&O te Bhv.

  • 06 Januari 2008 - 15:56

    Zipp:

    Wouw, heb vandaag voor het eerst in m'n leven op skies gestaan!
    Dat is mijn nieuwe keuzevak: winteractiviteiten.
    Omdat ik de enige was die het nog niet kon, die Noren zijn allemaal met skies aan geboren, bleef de leraar de hele dag met mij op een plat stukje. Daar hadden we een spoor gemaakt in de zachte sneeuw om te oefenen. Verschillende technieken om vooruit te komen en af te zetten.
    (ik ging dus eerst langlaufen, om makkelijk te beginnen, de rest kon kiezen, of op tur (langlauftocht) of bij de piste blijven en slalommen.)

    Na wat geoefent te hebben in ons spoor gingen we wat verder om te leren naar beneden te gaan en wat naar beneden te gaan skieen en te leren remmen. Dat was heel grappig, ik moest me eerst gewoon naar de grond donderen om te stoppen. De leraar deed het eerst voor, lag hij ineens plat op z'n buik in de sneeuw. :p

    Het ging best wel goed. Øjstein zei steeds dat ik het heel goed deed en dat niet veel mensen zo ver komen op de eerste dag op skies, dus kennelijk heb ik talent! Leuk hea!

    Komende weken gaan we elke zondag, dus straks scheur in iedereen zo voorbij! :p :d

    Kijk ook even bij de foto's, dan kun je me in actie zien. Elin en Unni moesten heel erg lachen, ze konden mijn buitenlandse stijl meteen zien, haha, maar volgende de leraar was het goed ;) Haha!

    groetjes!!!

  • 06 Januari 2008 - 16:55

    Pa:

    Lieve Zipp, fijn, zo'n goede start! En morgen is het meeste weer normaal als Runa er ook weer is. En ook mooi, dat je weer een nieuw talent aangeboord hebt. Skiën is echt hardstikke lekker! En slapen dat je daarna doet!! Heb jij dat ook: heerlijk rozig en moe en dan fantastisch goed slapen?
    Wel heb ik medelijden met die Noorse moeders. Ik hoop voor hen, dat die babyskietjes ultra kort zijn. Ik kan me daar weliswaar niet helemaal in verplaatsen, maar toch.
    Komen die skifoto's nog? Je noemt ze wel in je laatste bericht, maar ik zie ze nog niet. Ik wil jou wel zien skiën, hoor. Moeten jullie daar nou ver voor weg? Of ligt er dichtbij al voldoende sneeuw?
    Heel veel genoegen met alles (en iedereen) Hilse

  • 06 Januari 2008 - 16:58

    Nogmaals Pa:

    Mijn berichtje staat er nog niet op of de eerste skifoto verschijnt. Stoer hoor!

  • 06 Januari 2008 - 17:00

    Alweer Pa:

    En de volgende foto. Zullen we zo nog even doorgaan: om en om een bericht en een foto?

  • 06 Januari 2008 - 22:58

    Hadewichje!:

    Hoooi!!!
    Nou talentvol hoor ^^ dat geskie van jou :P
    Ziet er wel stor uit die foto dat je bijna naar beneden ga zoeven :P

    (K)

  • 08 Januari 2008 - 08:56

    Mams:

    Stoer hoor, jij op ski's. Van wie heb je ze nu kunnen lenen? En waar skiën jullie?
    Hier geen bijzonderheden, Olivier durft weer naar buiten (en ik ook).
    Tot de volgende keer!

  • 08 Januari 2008 - 15:14

    Zipp:

    De leraar Øystein had een extra paar ski's en heel toevallig ook een paar schoenen in de juiste maat. Die mag ik lenen tot het valgfag is afgelopen.
    Dit is voor de mensen die hier niet zijn geweest onduidelijk, maar als je vanuit mijn slaapkamerraam naar rechts kijkt die je een heel end verderop witte bergtoppen, daat skieen we. Ik geloof dat het daar Kvamskogen heet. Er was afgelopen zondag nog niet heel veel sneeuw, maar de sneeuwwolken hingen er al boven, dus volgende keer is er vast en zeker meer. Dan ga ik weer langlaufen om nog wat te oefenen enzo, later blijf ik bij de piste om slalom te leren.

    Genoeg info mams?? ^^

    xxx Zipps

  • 09 Januari 2008 - 14:40

    Mams:

    Ja, takk!
    Nog even ter info aan Bart:
    Ik heb het even opgezocht op Wikipedia. Als kleine Noortjes geboren worden, zijn hun skietjes nog zacht en soepel, waardoor ze er gemakkelijk en pijnloos op naar buiten glijden. Vergelijk het met de hoefjes van ongeboren veulentjes, die ook pas hard worden na de geboorte. Wat is de natuur toch vindingrijk, nietwaar?

  • 09 Januari 2008 - 14:42

    Zipp:

    Hahaha :p Mam, je bent knettergek ^^ Mafkees!

  • 09 Januari 2008 - 20:51

    Hadewichje:

    Hahaha :P inderdaad heel handig:P
    ik ziet t helemaal voor me zipje, want ik heb goed iut het raam gekeken als ik lekker tegen de verwarminganstind !!

    (K)(K)

  • 10 Januari 2008 - 11:11

    Pa:

    Waar Wikipedia al niet goed voor is!! De juiste blz. waar dat allemaal staat heb ik nog niet gevonden, maar dat hoeft ook niet meer, want ik ben nu weer helemaal op de hoogte. De natuur is heel vindingrijk inderdaad. Ik weet nu hoe het zit en bovendien waar je skiet. (Had ik gevraagd) Wat wil een mens nog meer? Hoe lang gaat je ski-valgfag nog door?
    Ik schrijf nu op m'n werk. Hopelijk krijg ik - eindelijk - morgenmiddag m'n computer terug. Hij wordt wel sneller en beter, maar ik had nog liever geen weken zonder hoeven doen. Wat zijn we enorm afhankelijk geworden van die dingen! Ze zijn super handig, totdat ze kapot gaan. Hou die mooie laptop dus maar heel en zorg, dat de info die je erop hebt staan ook langs andere weg te bereiken is.
    Geniet van alles en in het bijzonder van de sneeuw.
    Groeten

  • 12 Januari 2008 - 19:20

    Zipp:

    Hallo allemaal!

    M'n eerste Teddybeertje Otto is zo goed als af. Daarom vast wat foto's hierboven. Volgende week knip ik nog even z'n haar, dat hang voor de ogen, heeeel vervelend.
    En nog een foto van een paar nieuwe tekening die ik gemaakt heb. Daar ben ik ook nog steeds mee bezig.

    Ik krijg een sportieve periode nu. Elke zondag skieen (behalve morgen) elke maandag/dinsdag gym, elke woensdag paardrijden en elke donderdag avond voetbaltraining. Jaaa voetbaltraining. Ik zit in Hylkje United, het meisjesvoetbalteam van Åsane Folkehøgskole. We hebben donderdag de eerste training gehad van de neef van een van de leraressen. Dat was heeeel er leuk! Eerst wat oefeningen en daarna partijtjes tegen elkaar. Of er ook ooit gelegenheid komt om tegen andere scholen te spelen weet ik niet. Misschien komt er wel weer zo'n toernooi, net als met dat volleyball.

    Dat was het weer voor vandaag!
    Groetjes!!

  • 12 Januari 2008 - 22:42

    Hadewichje!:

    nou nou nou nou nou,
    dat klinkt alemaal wel hel actief idd.. ben je nu niet moe??
    Ik vin je beertje echt zooooo schatti :D ^^ Nu weet je hoe het moet dus kan je ze in massa-productie voor ons alemaal maken :D :D (ik dacht, ik zeg niet dat je t lleen voor mj moet maken anders word iedereen opstandig.. maar begin dan maar voor mij want ik ben niet zo veel eisend dat alles precies helemaal netjes moet zijn hoor (A) )

    nou, slaap lekker en rut mar weer goed uit voor een fijne sportweek!!
    (hebben jullie net als bij wietske ook chear-leaders? (of hoe j dat dan oo kschrijft..))

    Dikke Kuzzzz!!!!
    Wiegje

  • 14 Januari 2008 - 11:46

    Mams:

    Nou Hadewich, dat wordt hard trainen voor van de zomer, anders houden we haar niet bij. Ik ben alvast begonnen, en jij?

  • 14 Januari 2008 - 16:59

    Zipp:

    Haha, nou nou, zo sportief zijn we nou ook niet hoor. Bij theater hebben we vrijdag de hele les zitten praten ipv door het lokaal gesprongen en gek gedaan. We hebben wél een musical gevonden die we gaan spelen: The little shop of horrors. Klinkt gezellig hea!

    Deze week viel gym uit, dus heb ik een ritje gemaakt op Zippo, we moesten allemaal wat voor ons zelf sporten.

    Maar ik zou inderdaad goed gaan trainen, voordat jullie je berggids kwijtraken :p
    Gelukkig Hadewich heeft me mama een hele hoop meer ervaring dan ik xD

    Knuffels maar weer

  • 15 Januari 2008 - 19:29

    Hadewichje!:

    haha, nou ik zal maar moeten beginnen met trainen als ik dit zo hoor... Ik moet wel volgende week de piepjes-test doen op sgool dus dan zulen we zoen of ik trap 885 haal.. :P
    Ik heb echt super veel zin in de zomer! (ik ga deze week reserveren!)

    (K)

  • 17 Januari 2008 - 16:46

    Nanananana:

    Yooooo!! Otto is voor mij!! Wat een droppie!
    Lache hoor dat geskie, maar doe mij maar waterskien. Ik moet ook maar gaan trainen voor de zomer (ik ga ook mee he!) denk je dat 1x per week hardlopen en af en toe wat fietsen genoeg is? Of zal ik gaan oefenen op de Amersfoortse Berg...

  • 17 Januari 2008 - 21:24

    Zip:

    Ik zou eerst maar gewoon op platte stukjes oefenen hoor Noomi, de amersfoortse berg moet je pas doen als je goed in vorm bent. Niet te veel hooi op je vork nemen hoor!

    En Otto is van mij. Ik ben vandaag aan een nieuwe begonne, dat wordt er eentje die sloomheid uitstraald. Met lange kromme benen en grote voeten en een lange grote neus. Mama heeft er al een voorbeeld van gezien toen we voor het eerst hier aankwamen. Zo een, maar waarschijnlijk gaat hij er totaal niet op lijken, leke beer is uniek en lijk bijna nooit op het voorbeeld.
    (en ik ben bang dat ik té verliefd wordt op hem dat ik hem zelf wil houden, maar niet getreurd mam, misschien vinden ze het wel gezellig om in de huiskamer te zitten. Dan kan ik vleugels voor ze breien met kerst. :p)

    De voetbaltraining ging ook weer goed vandaag! Alleen vergeet ik steeds dat je in zaalvoetbal niet met handen mag keepen ;) maarja dat heb ik van Joram hea!

    Hoe gaat het in jullie huisje Joram en Esther?

    xxx Zipp

  • 17 Januari 2008 - 21:52

    Joram:

    Zipppppppppp,

    Met ons huisje gaat t heeeel goed.
    we gaan komende zaterdag (19/01) verhuizen. heb amper geweblogt de laatste tijd door de drukte, ben er ook niet aan toe gekomen om foto's te sturen.

    we wachten nog ff tot t af is, maken wat foto's en dan sturen we alles tegelijk.

    nog even geduld,

    xxxxx

  • 18 Januari 2008 - 16:26

    Nananaomi:

    Heey ik had toch echt wat geschreven, maar het staat er niet op!
    Wat ik zeggen wou is dat Otto dus voor mij is! Wat een schetepoepie! Ga je mij ook leren teddyberen?
    En dat ik ook mee ga naar Zwitserland, dus ook ga trainen! Maar het is de hele week al &*^weer en dat blijft het voorlopig ook dus van hardlopen komt even niets. Daarom loop ik 35 keer per dag hier de trap op en neer ;).
    Toedeledokie!

  • 18 Januari 2008 - 16:28

    Naja:

    Nou zie ik m'n bericht wel staan! Hij was ff verschwunden! Dan heb je er nu 3 ipv 1 Joehoe!!

  • 18 Januari 2008 - 16:56

    Mams:

    Kromme benen, grote voeten en een lange neus? Die móet gewoon voor mij zijn. Geef hem dat ook nog maar flinke oren als je wilt.
    Hier alles goed, cdtje wordt leuk. Voor jij weer thuis bent, is het klaar (is nu de planning). Zondag weer skiën? Hier niet, het regen alleen maar pijpenstelen.
    Doei!

  • 19 Januari 2008 - 16:33

    Zipp En Otto:

    Leren teddyberen is niet zomaar iets wat je even doet hoor naomi. Het is tamelijk ingewikkeld, je moet stoffen hebben en een naaimachine, een patroon en heeeeel veel liefde.

    Ik, Otto, had het vanacht heel koud, het stormde buiten en het raam stond open. Ik zat op et nachtkastje. Nu is Zip in alle liefde een sjaaltje voor me aan het breien.
    Over een week of 2 sta ik met de andere beren, onderwie Tobben van Marite, in de kast tentoongesteld, en dan moeten we het natuurlijk niet koud krijgen.

    Nou, met die liefde voor de beer zit 't vast wel goed bij jou, Noomi, ik kan het wel proberen. Ik heb je al een 'patroon' opgestuurd, heb je die nog niet gezien?? Heel misschien kan ik je wel leren een mini beer te maken ooit. In sleutelhanger formaat. Misschien leuk voor in de kever aan de spiegel...

    Haha, het wordt een grote blije familie hier, met Tiger, Bjørn, Otto en de nieuwe beer, die over een paar weken geboren wordt, zoals de lerares het noemt. :p


  • 21 Januari 2008 - 19:51

    Susanne:

    Ha, Zipp,
    dan ben je hier en dan ben je weer daar, ik snap dat wel met de twee thuisen!
    Wens je heel veel ski pret, hoop tenminste dat je veel sneeuw hebt. Als dat zo is ben ik erg jaloers, want hier regent het, het waait hard, meestal tegen en dat is niet leuk.
    Ik weet niet of ik het nog een keer zou doen, naar Nederland en zo, ik ken alleen zo lieve mensen.
    Tja, dan ga ik maar morgen weer op de fiets 10 km naar mijn werk. Heb trouwens gehoord dat morgen de zon gaat schijnen, waarschijnlijk dé dag van de week. Joepie!
    wat een geklets!
    doei en liefs
    Susanne

  • 24 Januari 2008 - 07:45

    Hadewichje!:

    heej zipje!

    die sjaal voor Otto is echt super lief! ik reageerde gisteren avond misschien een beetje niet zo blij, maar ik was eenmaal aan het werk, dus ik wild dat niet verpesten ;)
    Ik heb echt super zin in Zwotsreland! Ik vond dat mailtje van Erica echt geniaal!! :D:D hahah
    Ik heb nu nedetrlands en dat vond ik een mooie gelegenheid om jou een berihtje te sturen.. Jij bent nu vast weer iets actiefs aan het doen ow een teddybeer aan het fabriceren..
    Ik ben nog steeds in een blije bui als ik aan mijn eertste rijervaringen denk dus miss kan ik dan ook wat harder werken met de gedachte aan dinsdag (a)
    Oke dit word een best wel lul-verhaal dus ik denk dat het verstandig is als ik nu maar weer ga stoppen en fijn aan het werk ga..

    Dikke kus van wiegje uit het warme zuiden!!
    (K)(K)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zippora

Lekker genieten van een nieuwe reis met nieuwe avonturen, nieuwe mensen, nieuwe lessen en nieuwe liedjes en nieuwe inzichten!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 33063

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 24 Januari 2012

Toronto

20 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: