Vinterferie hos Runa - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu Vinterferie hos Runa - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu

Vinterferie hos Runa

Door: Zippora

Blijf op de hoogte en volg Zippora

25 Februari 2008 | Noorwegen, Hylkje

Hei allemaal!!

Alweer een nieuw bericht, want de wintervakantie is voorbij en ik heb weer een hoop meegemaakt.

Ik heb de hele week bij Runa gelogeerd. Zij woont in Elverum, helemaal in het oosten (voor noorse begrippen) dicht bij de Zweedse grens.
Runa had me voorbereid op extreme temperaturen, ze zijn daar gewent dat het zó tussen de -10 en -20 is, maar daar heb ik neit zoveel van beleefd. De eerste 2 dagen was het rond -2 en verder hebben we de hele week heerlijke zon gehad.
Er was wel onwijs veel sneeuw! Ik geloof ik dat ik ooit zovel sneeuw gezien heb. We hebben ge-akebrett (soort reetlepel om heeeel hard mee van de berg te roetsjen) (reetlepel moet heel raar klinken voor de mensen die de term niet kennen:p) Kijk maar op het filmpje voor het resulaat, kijk vooral naar de landing, die was ontzetten dgrappig.

Runa heeft 2 jongere zussen, 12 en 16, en een oudere zus van 21. Zij waren er ook allemaal, dat zijn ook alle meiden met wie ik op die akebrett zit. Ik heb het ook met de zussen heel gezellig gehad, en Runa's ouders zijn ook heeel lieve mensen!
Hun huis, met alle schuurtjes er omheen en zoveel sneeuw deed me een beetje denken aan het Opa Petson erf met zo'n besneeuw binnenplaatsje. Alleen haden ze bij Runa gelukkig de wc binnen ;)

We hebben ook 3 dagen doorgebracht in de hytte van de familie, zo'n 15 minuten van hun huis vandaan.
Een hytte is een hut, een klein en primitief houten huisje. Bijna elke noorse familie heeft er wel ergens een.
Vanaf de parkeerplaats moesten we een kwartiertje langlaufen om bij de hut te komen. Daar hadden we geen stroom en water. We hadden een groot vat met water bij ons en 's avonds gingen alle kaarsen en de open haard aan. Dat maakt het zooo ontzettend gezellig!
Alles was van hout daar en ze vertelden me dat ze de hut helemaal zelf gemaakt hebben, met hulp van familie en vrienden. In de hut hadden ze wél een wc buiten. In het schuurtje naast de hut was zo'n middeleeuws poepgat gemaakt :p Niet erg comfortabel en vrij koud 's avonds :p, maar wel weer een hele ervaring, haha!

We zijn ook naar een skie piste geweest en daar heb ik voor het eerst slalomskies geprobeerd. Dat ging eigenlijk heel erg goed! Ik ben natuurlijk begonnen met gillend van de kinderberg af te roetsjen, maar ik ben al snel overgegaan naar de grote piste. Daar gingen we gewoon heel vroeg uit de lift en zo gingen we van steeds hoger naar beneden. Uiteindelijk ben ik één keer, de allerlaatste keer, vanaf helemaal bovenaan geweest.
In het midden ging het heel steil en daar heb ik zelfs een klein sprongetje gemaakt! Volgende keer met valgfag skieen hoop ik ook op de piste te blijven ipv langlaufen (wat ze hier trouwens langren noemen, noors is zo'n grappige taal;))

Verder hebben we films gekeken en paard gereden (niet echt een succes in het begin, maar uiteindelijk best leuk)én niet te vergeten, ik heb elanden gezien, 8 stuks, de meeste waren vrij verweg, maar de laatste 2 die we zagen stonden in de scherming langs de weg.
Dat zijn heeel indrukwekkende beesten, onwijs groot, veel groter dan ik de verwacht had.
Ik heb geprobeerd een foto te maken, maar ik moet nog even zoeken of je ze ook welop de foto kunt zien. Het was al vrij donker. :p

Zo ik heb alweer een heel verhaal verteld, kijk ook naar de foto's en het filmpje en geniet van het mooie landschap, de bossen en de sneeuw, want dat vind je niet in Nederland!

Tot schrijfs maar weer!
xxx Zipp


  • 25 Februari 2008 - 15:20

    Pa:

    Ha die Zipp, je hebt je stukje er nog geen 5 minuten op als ik het zie, gewoon even tussendoor, terwijl ik de computer voor iets heel anders aanzet. Je had beloofd als je terug was meteen een bericht te schrijven en daar heb je je ook aan gehouden. Alleen het filmpje heb ik nog niet gevonden. Komt zeker nog samen met de foto's. Je schrijft wel leuk en levendig, maar ik hoop toch op foto's, want je maakt heel mooie.
    Ik ben bij Han en Gerdien geweest gisteren en vandaag. Heb meteen jouw weblog laten zien. Die viel zeer in de smaak. En nu begint het lieve leven weer van hard werken. Groeten,

    Papa

  • 26 Februari 2008 - 14:13

    Zipp:

    Lieve mensen, ik vrees dat jullie nog even moeten wachten op de foto's, de bestanden zijn te groot om te plaatsen, dus ik moet even kijken of ik dat op de een of andere manier kan veranderen.

    Iemand tips??
    xxx

  • 27 Februari 2008 - 18:05

    Pa:

    Dat gaat hard!! (In dat filmpje dus)

  • 27 Februari 2008 - 18:28

    Broeder Joram:

    Yooooo,

    Lekker heh, dat skieën. je voelt je vogelvrij.
    Althans, dat gevoel had ik. ziet er lekker uit op t filpje. nix gebroken?

    zo te horen heb je weer een topweek achter de rug. Alleen dat sanitair relaxen doe ik tog egt liever in een afgesloten ruimte, op een daarvoor bedoelde toiletpot, kamertemperatuurtje, kaarsje, flesje wijn... je kent t wel. maar ja, t heeft natuurlijk ook wel wat om je eigen plank uit een zelf gekapte boom te zagen. gat er in, hutje eromheen en je uit t kunnen leven.

    gat in je plank...Mmwoah...beter als andersom zullen we maar zeggen heh.

    veel plezier weer

    kusss

  • 29 Februari 2008 - 09:20

    O&O Te Bhv.:

    Ben ik naar heel wat anders op zoek, staat er warempel weer een nieuw verhaal van onze kleindochter op de e-mail aan gegeven! En wat voor een verhaal! Jij maakt wel echt van alles mee, zeg. Trouwens, zo'n houten optrekje lijkt mij in de winter niet erg comfortabel. Zo koud! Ik moet er niet aan denken dat je buiten in de vrieskou naar de "plank"moet!Er zijn menzen die ook 's nachts wel eens "moeten". In het stikdonker, dus. Enfin, 's lands wijs, 's lands eer. We hebben nog geen foto's kunnen vinden van je belevenissen in de sneeuw. Dat moet wel heel apart zijn, als je alleen maar sneeuw om je heen hebt. Dan moet je wel op skies hè. Ik kan me zo voorstellen, dat je geweldig geniet van al die bijzondere escapades! Wel een bof, dat het niet zo ontstellend hard vroor, toen je in het verre Oosten (van Noorwegen) was. Dan ga ik nu verder met waar ik eigenlijk mee bezig was en wens jou weer alle goeds, ook namens Opa. Dag lieve Zippora, tot de volgende keer! Groetjes van Oma.

  • 29 Februari 2008 - 10:00

    Bette:

    Leuk, dat filmpje van jou met je gat op die plank, maar dat was niet de plank met het gat, toch?

  • 03 Maart 2008 - 18:17

    Zipp:

    Foto's zijn geplaatst!!!


  • 04 Maart 2008 - 22:25

    Na:

    Yooooo! Wat schattig allemaal! Net een sprookje in de winterefteling! Hier heeft het vandaag ook gesneeuwd...gadverdegadver! Gewoon sneeuw die vergetenm was dat hij eigenlijk regen moest zijn.
    Nou weer hard aan het werk op school he! Bikkel ; )
    koesje

  • 06 Maart 2008 - 21:54

    Hadewichje:

    hooooi!
    nou ziet er allemaal weer tof uit hoor ^^ vooral dat filmpje :P haha!
    dat bord van die elanden vind ik ook egt geniaal ;) nog bedankt voor je kaartje en ik wacht met smart op de rest :D

    Spreek je hoop ik weer heeeeeeeeeeeeel snel!!!

    Dikke klem
    wichje

  • 06 Maart 2008 - 21:58

    Zipp:

    Kijk vooral naar die geniale verkeersborden die we gevonden hebben in Elverum. Die met de Eland "groot elandengevaar" stond vaak langs de weg, en die van <-- Skogen 1km is gewoon geweldig, omdat Skog bos betekent en er daar echt óveral bos is.

    Er was ook nog een Pasop bord met een man op skies. Pasop, skieërs op de weg. DAt is toch geweldig, heb me rotgelachen in de auto!
    Helaas had ik toen m'n camera niet bij me.

    xxx

  • 08 Maart 2008 - 15:00

    Esther :

    heey meis.. goh dat is al een hele poos geleden dat ik je wat ga schrijven.
    Het huis is zo goed als af. nog ff wachten op het bankstel.
    en nu nog op zoek naar een klein poesje.. zag ik toevallig een foto van jou haha kan je die niet meenemen voor ons?? hij is zo schattig!!
    david en mirjam komen zo. gezellig ff bij kletsen.
    we hebben je kaartje gehad hoor!! gister. echt leuk!
    wij hadden dinsdag ook sneeuw.. gelukkig niet zoveel als jij haha. geef mij de zomer maar weer!!

    veel plezier nog. ik beloof om iets vaker naar je te schrijven!! ;)
    xxxjes

  • 11 Maart 2008 - 15:37

    Bette:

    Wat een mooie foto's zeg. Ik krijg er helemaal de kriebels van. Zin in vakantie en zo, met sneeuw, bergen, fjorden, zalm en zon... Nou ja, even geduld nog. Ik mail je vandaag het omslag van het familieliedjesboek dat na de zomer verschijnt: min lille søster bak tapetet...
    Doei!
    Mor

  • 14 Maart 2008 - 23:04

    Zusje Achter Behang:

    Hallo!
    Gaat ie lekker daar?! Is m'n muts al af :) ? Ik ben benieuwd hoor. Echt lache, een smsje waarin staat: ik heb zin om te breien. Weinig hollandse meisjes die dat zeggen haha!
    Ik had laatst nog wat aan mijn ieniemienie kennis van de Noorse taal. Ik kwam namelijk op een feestje 3 Denen tegen en die vonden het wel vermakelijk. Ze konden wel alles verstaan. Alstublieft en Dankjewel! Haha
    Nou heb je weer een stukkie om te lezen, gezellig he!
    Tot dinsdag!
    Kusssssje

  • 18 Maart 2008 - 09:13

    O & O Te O :

    Hallo Zipp !

    We zijn allebei een beetje druk buiten de deur.
    Dokter, fysiotherapeut, tandarts, mondhygiëniste, chirurg, huidarts ; om ons te laten betasten, bekijken,knijpen beluisteren, manipuleren en masseren.

    Vrienden en kennissen van onze leeftijd werken ongeveer hetzelfde scenario af en we vertellen elkaar ook dezelfde verhalen.
    Maar verder gaat alles prima, want tussendoor hebben we musea bezocht,concerten beluisterd en theaterbezoek gedaan. En ook vanavond is het weer raak. We gaan naar een toneelstuk van Couperus en dat heet:
    Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan

    Thuis is oma druk in haar atelier.
    Voorafgegaan door enkele studies in potlood heeft ze jou in olieverf op het doek vastgelegd en een keer in aquarel, beide compleet met microfoon en toen nog wapperende lange haren.
    Ik vind ze harstikke goed, zo ruggelings kronkelend; de TMF-houding.
    Benieuwd gemaakt? Kom t.z.t. maar even kijken.

    We gaan zo meteen even jou foto's bekijken en dan gaan we samen gezellig naar de ..... apotheek.
    Doei !

    O & O te O

  • 23 Maart 2008 - 11:52

    Marijn:

    hoi zipp

    ik ben bij opa en oma.
    dit heb ik zelf getypt
    doei !!

    marijn


  • 26 Maart 2008 - 21:18

    Hadewichje!:

    heeej Zipje!
    ik vond het echt heeeel gezellig dat je er weer even was! Lekker live bij kunnen kletsen vond ik echt heel fijn!! ^^
    IK hoop dat je weer een beetje heel daar bent aangekomen, anders voeren ze je miss aan die vleesetende plant.. Naja laat maar t word weer wat loosjes...
    Ik wilde gewoon ff zeggen dat k t leuk vond!!!
    Dikke Kus!
    Hadewich!!!!

  • 26 Maart 2008 - 21:18

    Hadewichje:

    (ik had dit trouwens ook zelf geschreven.. ;))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zippora

Lekker genieten van een nieuwe reis met nieuwe avonturen, nieuwe mensen, nieuwe lessen en nieuwe liedjes en nieuwe inzichten!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 33042

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 24 Januari 2012

Toronto

20 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: