Girlsnight en jazz in de sneeuwstorm - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu Girlsnight en jazz in de sneeuwstorm - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu

Girlsnight en jazz in de sneeuwstorm

Door: Zippora

Blijf op de hoogte en volg Zippora

25 November 2007 | Noorwegen, Hylkje

Haaj allemaal!

Ik dacht, open maar weer een nieuw bericht, laatste denk ik voor ik thuis kom. Dat is over 3 weken alweer! De tijd vliegt echt voorbij!

Afgelopen 2 nachten hebben we onze matrassen naar de huiskamer verhuisd en hebben gezellig met z'n allen daar geslapen, films gekeken, lekkers gegeten (elk excuus is welkom bij de meiden van internaat 1:p) en kaartspellen gespeeld, waaronder Escoba ;) Dat is een succes hier Joram!
Nu zijn alle bedden weer waar ze horen, zijn de meiden teruggekomen van hun reis naar Ghana (wou dat ik er was geweest!) en is het weer netjes.

Buiten is het niet bepaald netjes, iemand heeft onwijs met sneeuw lopen smijten! Nouja onwijs, er was een sneeuwstrom vandaag! Het ging geoorlijk hard, het water in de fjord ging tekeer en de kamen klapperden en de sneeuw schoot langs de ramen. Er is helaas niet veel blijven liggen, of er was gewoon niet zo heel veel sneeuw. In ieder geval geen liedjes over sneeuwmannen die smelten of romperacers.

Gisteren hadden we heeel gaaf bezoek. Een van Noorwegen beste jazzpianisten kwam voor ons spelen. Hij had z'n vrouw meegenomen als zangeres en een goede vrien met een heel schattig contrabas, die was heel klein, en ze legden uit dat dat een nieuw model is, echt een hit, omdat het voor muziekanten veel makkelijker is om ze te vervoeren, in de taxi of op het vliegveld.
Ze hebben ons een intiem concertje gegeven in het muzieklokaal. Ik heb er natuurlijk voor gezorgd dat ik goed zicht had op alles, en vooral op de piano. Het was heel gaaf. Ze hadden Noorse en Zweedse volksmuziek gebruikt en omgetovert tot heeeel jazzie nummers. Ze hebben ons een hoop verteld over dat je eigenlijk van alles jazz kan maken, omdat je in jazz alles mag doen! (ik ben het dus helemaal eens met Louis paps, jazz is niet iets, jazz is wat je er zelf van maakt:))
Ik heb niet met de muziekanten gepraat achteraf, behalve dan dat ik ze bedankt heb, want het was erg gaaf! Ik heb een filmpje gemaakt van een van de solo's en van de meezinger.

Ik verheug me erop even thuis te komen binnenkort. Om iedereen weer te zien en om mijn verjaardag te vieren samen met Hadewich (beter laat dan nooit!)
En ik zie erg uit naar de keukenkunsten van mama, die zijn toch echt 3 keer zo goed al die van de kok hier! (Sorry chefkok Inge:p)
Ik heb een hele bestellijst van huisgenootjes die kruikbeetjes van de action willen, of belegen kaas van de Aldi, hahah ja, een meisje hier is heeelemaal weg van belegen kaas van de Aldi, ze heeft een nederlandse tante.

Nou tot snel allemaal!!! En als je iets wilt plannen, moet je snel zijn, ik heb een druk schema :p

Dikke knuffel!!
Zipps

  • 26 November 2007 - 13:43

    Joram:

    Klinkt goed zusje,

    wij verheugen ons natuurlijk ook op je komst.
    ook wel gezellig dat iedereen weer terug is heh.
    zal wel een extra koffer worden met al die nederlandse lekkernij die mee terug moet.
    ik neem aan dat er ook een taart mee naar nederland komt voor mij (Unni???)
    herinner haar daar maar aan, want ik ben t nog niet vergeten.

    kusss joram

  • 26 November 2007 - 14:33

    Zipp:

    Joram, ik dacht dat ik het al verteld had, maar blijkbaar niet. Na het warm eten op de zondag dat jullie wer naar huis gingen kwam Unni binnen met een onwijs mooie taart. Die was voor jou en Cathrine, maar toen was je al weg. Er was dus zeker een taart. Ik heb er geloof ik zelf een foto van gemaakt, voor jou.

    Ik ga nu m'n morgensamling voorbereiden, die heb ik morgen. Ik ga ze uitleggen dat sinterklaas niks temaken heeft met kerst en vertellen wat wij doen met sinterklaas enzo. Met tekst, deels in Noors, en foto's en ik ga ze een echt hollands sinterklaasliedje leren.

  • 27 November 2007 - 15:49

    Susanne:

    Ha, Zippora,
    ben net terug van een week Duitsland. Ik ging daar dus heen met een behoorlijk zware koffer. Het probleem, of het leuke eigenlijk was, dat ik met nog een veeeel zwaardere koffer naar huis ben gegaan. Zo slepen we heel wat lekkers heen en weer, dus ik begrijp dat wel, dat er handeltjes worden op gezet of begrippen als import en export.
    Ik sleep zelfs bakspullen uit Duitsland hier naar toe, omdat ze goedkoper zijn en omdat ik ze ken, jaaaaaaaa dat maakt de taart nog lekkerder.
    Leuk als je thuis komt!
    Veel plezier nog de komende weken. Komt Sinterklaas ook in Noorwegen langs?
    ´k zou het niet weten.
    liefs
    Susanne

  • 27 November 2007 - 15:52

    Sus:

    oh, ik lees het antwoord al op mijn vraag,
    nee dus, wat een gemis. Zal ik strooigoed
    in de aanbieding voor je kopen, dat zullen ze vast leuk vinden, zelfs nog in januari.
    Was de morgensamling leuk?

  • 27 November 2007 - 21:32

    Pa:

    Lieve Zippora,

    Ik ben heel benieuwd naar hoe het met de morgensamling gegaan is. Wat heb je gezongen met ze, wat heb je verteld en hoe reageerden ze erop? Vonden ze het echt net de kerstman, zoals je verwachtte? Eigenlijk is het natuurlijk andersom, maar dat heb je ze hopelijk uitgelegd.
    Als je foto's hebt van dat concert en in het bijzonder van die babybas, dan zou ik het erg leuk vinden om die te zien. Nooit geweten dat zoiets bestaat. Het is vast gek als uit een klein instrument toch heel lage tonen komen.
    Nog maar een kleine 3 weken en je bent weer een tijdje hier. Toch ook weer erg leuk! Maar voor die tijd lezen we vast nog wel van elkaar. Groeten.

  • 28 November 2007 - 11:53

    Zipp:

    De babybas was alnog vrij groot hoor pa, alleen wat kleiner dan een gewone bas :p

  • 28 November 2007 - 12:44

    Zipp:

    Mijn morgensamling ging trouwens heel erg goed!
    Ik heb de intro in het noors gedaan en dat ging heel goed. En grappig om al die verbaasde gezichten te zien van, Hej ze praat Noors!
    Ik wilde het eigenlijk allemaal in het noors doen, maar toen ik op het idee kwam over Sinterklaas te vertellen vond ik dat een beetje te veel. Er was zoveel wat ik wilde vertellen. En dat is een hoop uitleggen, dat was wat hoog gegrepen.
    De meiden uit mijn huis vroegen al de hele tijd vanalles en nu begrijpen ze het tenminste ook een beetje. Ze zijn druk bezig iets te plannen, haha ben benieuwd :p
    Ik heb foto's laten zien van Pa en mijzelf verkleed als Pieten. En achter het schrem waar de foto's op te zien waren had ik van tevoren al Sinterklaas kapoentje geschreven. Toen ging het scherm omhoog en moetsen ze allemaal in het nederlands zingen. Ik heb het lekker makkelijk voor ze gehouden. En dat ging heel goed. Ik had op internet een heel schattig ingezongen voorbeeld gevonden.
    Alleen de harde GGGGG blijft lastig voor ze, zoals de sj in bijvoorbeeld Hylkje lastig blijf voor mij. Die spreken ze op verschillende manieren uit, dat ligt er weer aan hoe je het schrijf geloof ik.

    Nou, ik ga weer aan mijn Noorse huiswerk verder, ik krijg volgende les een nieuw boek, deze is te makkelijk, gaat goed dus!!

    Tot snel allemaal!! :)
    Liefs, Zipp

  • 28 November 2007 - 19:41

    Joram:

    Goed bezig, zwoeger...!

  • 28 November 2007 - 21:07

    Pa:

    Weet je; ik vond babybas zo lekker allitereren. Vandaar. Zelfs als het een reuze baby is klinkt het gewoon wel goed.
    Wat helemaal goed klinkt is wat je vertelt van de morgensamling. Om met Joram te spreken: Goed bezig! (=opptat godt?)

    En stor (als je dat zo zegt) klem fra faren din

  • 29 November 2007 - 18:41

    O & O Te O:

    Sorry , dat wij zo'n lange tijd
    niets van ons hebben laten horen
    Dat ligt niet aan jou hoor, beste meid
    En ook niet aan al die Noren

    We zijn een tijdje weg geweest
    naar het uiterst hoge noorden
    Het zou daar zo leuk en gezellig zijn
    zoals wij van vrienden hoorden.

    Toen we bijna waren gearriveerd
    (we zaten al tussen de woningen)
    stond er een poster langs de weg
    Met de tekst: er gaat niets boven Groningen.

    Het stond ons helemaal niet aan
    In het "niets" te moeten gaan dwalen
    Daarom zijn wij maar naar huis gegaan
    Waar we zaten als stekkers te balen

    We hebben helaas maar weinig tijd
    Omdat we heel druk zijn met dichten
    Want Sinterklaas komt in Boelestein
    en dan kennen wij onze plichten

    Misschien worden wij daarna beloond
    met taai taai of met pepernoten
    Of gaan wij naar Spanje met de boot
    Met nog honderden stoute malloten!

    Doei !
    Tot over drie weken!


  • 30 November 2007 - 14:14

    Zip:

    Hahah, geweldig opa en oma!! Heerlijk, die gedichten!
    En uitgerekent vandaag is de Sint hier ook langs geweest, of in ieder geval een postbode namens de Sint.

    Men jeg er ikke lov å øpne før 5. desember, så jeg skal vente litt.

    Het huisconcert gisteren was ontzettend leuk! Ik heb heb 'Dat Dere' gezingen en met de hele club van 6 hebben we de Java Jive gezongen, als je die niet kent, zoek het op op www.youtube.nl, want dat is echt een geweldig gaaf lied. Vierstemmig hebben we m 2 keer gedaan.

    Vandaag hebben de premiere van ons 2e stuk gehad. Ik vond het niet geweldig, maar opzich wel leuk! De schrijversklas had allerlei scenes geschreven en die hebben wij opgevoerd. Het schijnt hier heel normaal te zijn, maar we hadden een sufleur waar iedereen op kon rekenen en ook gebruik van maakte. Ik ben gewent gewoon m'n teksten te leren. Dat vond ik zelf een klein beetje genant, maargoed, het was leuk om weer op het podium te spelen en mijn scenes gingen goed! Met mijn glansrol als Varken heb ik het helemaal gemaakt!!

    Tot snel allemaal!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zippora

Lekker genieten van een nieuwe reis met nieuwe avonturen, nieuwe mensen, nieuwe lessen en nieuwe liedjes en nieuwe inzichten!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 73
Totaal aantal bezoekers 33046

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 24 Januari 2012

Toronto

20 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: