Nieuw valgfag en nieuwe foto's - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu Nieuw valgfag en nieuwe foto's - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu

Nieuw valgfag en nieuwe foto's

Door: Zippora

Blijf op de hoogte en volg Zippora

12 September 2007 | Noorwegen, Hylkje

Ten eerste heb ik weer wat foto's geplaatst. Ik heb nu genoeg ruimte om meer foto's tegelijk op de weblof te hebben, mede mogelijk gemaakt door pa, bedankt!

Ik heb jullie verteld dat ik paardrijden heb als bijvak. Dat vielø erg tegen. Ik had 2 lessen gehad, maar echt veel nieuws was het niet. We kwamen daar aan, ik kreeg een paard en dan was het van,tot straks! Alsik terug kwam maakte in m'n paard schoon en als het nodig was de stal, dan was het lunch en daarna kjreeg ik een nieuw paard. Er waren niet echt leuk weggetjes waar je in kon, ze konden niet galopperen, ze zijn gewent heel hard te draven met een karretje. En ik reed bijna altijd alleen.
Daarom heb ik het geruild. Nu heb ik tekenen en schilderen als Valgfag. Dat is erg leuk! We kunnen doen wat we willen. Als ik een portret wil tekenen met podlood en iemand anders wil abstarct schilderen, alles is goed! De lerares geeft adviezen en heeft een hele hoop materiaal.
Op de foto kun je 2 van de portretten zien die ik gemaakt heb. Ik ben er zelf aardig trots op moet ik zeggen! ^^

Gisteren in de les muziek hebben we een 'bandje' gevormd. Zodat we meer kunne doen dan alleen zingen met de leraar aan de piano. Een aantal mehnsen spelen gitaar, een meisje speelt piano en een stel meiden zingen.
Ik heb niet gezongen, nee nee, ik kreeg een basgitaar in de hand. En ik vond t eigenlijk best leuk. Wel lastiger dan piano. Op de foto kun je me zien spelen! Ik vond het wel een foto waard, zip speelt gitaar ;)

Verder nog wat losse foto's, van het ijsje in bergen. Sorry het was geen ijs, het was bevroren yoghurt, maar heel erg lekker! En gisteren avond was het ineens heel helder (ja, we kijken alleemaal eventjes naar buiten als we de zon zien hier :p) en daar heb ik een best mooie foto van kunnen maken.

Verder gaat t zo z'n gangetje hier. M'n Noors gaat prima, ik kan al best veel verstaan en aardig wat zeggen.
Morgen gaan we met de hele school verder met vertellen waar we wonen. Iedereen moet eventjes naar voren komen en vertellen waar hij/zij woont en wat er bijzonder is aan die plek.
Ik ga Nederland vergelijken met Noorwegen. En natuurlijk iets vertellen over de geschiedenis van Keistad, waar die naam vandaag komt. Ik heb maar een eigen kaartje gemaakt van Nederland, want de Nederland op de noorse kaart is zó klein dat ze achterin niet eens kunnen zien waar het zuiden is.

Dat was het wel weer voor vandaag!
Groetjes!

  • 12 September 2007 - 14:45

    Hadewich!!:

    Heej!!
    Leuk dat je nu tekenen hebt. Als je idd nu al zoiets hebt dat t niet zo geweldig is als verwacht (maar tog superleuk ;)) dan is t leuk om nog ff te kunnen wisselen... (de resultaten ervan zijn ook leuk!!)
    In je praatke over Nederland kun je ook zeggen dat ze hier hele leuke mensen met blond haar hebben... (A);)

    Ik spreek je snel weer!!!
    Kusje!!!

  • 12 September 2007 - 15:32

    Bette:

    Ja inderdaad, hele leuke. Vroeger kwamen ze nog wel eens bij me over de vloer, maar nu niet meer, jammer!
    Die yoghurt-foto is heel verhelderend. Nu realiseer ik me pas echt dat je op een kostschool zit, met dat rood met blauwe schooluniform.
    Tot de volgende keer!

  • 12 September 2007 - 17:16

    Pa:

    Lieve Zip,
    Weet je, dat ik die foto met basgitaar best wel stoer vind? Dat was wel verrassend, dat je basgitaar speelt. Hoe zijn ze trouwens op het idee gekomen om jou zoiets in de handen te douwen inplaats van je te laten zingen of piano te spelen (hoewel je daar natuurlijk pas net mee begonnen bent, dus dat is nog wat anders dan zingen)? Is dat zomaar een probeersel? Of is dat de herkenning van een talent dat tot nu toe nooit aan het licht gekomen was?
    Trots op die portretten mag je zeker zijn! Lekker om je (verborgen?) talenten naar boven te laten borrelen.
    Vergeet je niet om bij je praatje over Keistad hoog op te geven van onze eigen regionale berg? Die is toch meer dan 50 meter hoog! Daar zullen ze van onder de indruk zijn! En denk ook aan de niet-blonde mensen die hier rondlopen, bijvoorbeeld die op blote voeten en aan de prachtige baarden die hier te bewonderen zijn. Amersfoort e.o. hebben echt heel wat te bieden.
    Maak er wat moois van. Groeten

  • 13 September 2007 - 08:35

    Bette:

    Inderdaad, vergeet de baarden niet. Weet je dat het noorse woord voor baard skjegg is? Ik vraag me af of ons woord shag daarvandaan komt. Het wordt in elk geval ongeveer hetzelfde uitgesproken...

  • 13 September 2007 - 17:37

    Zipp:

    Hahah, ja over de amersfoortse berg is inderdaad leuk! We zijn vandaag niet verder gegaan met de praatjes, maar als we verder gaan zal ik de amersfoortse berg zeker even noemen.

    De basgitaar was gewoon een probeersel, want Thorbjørn weet heel goed dat ik liever zing (of piano speel) Maar Ik vond t best leuk.

    Ik heb ook minder van die leuke hollandse blonde meiden over de vloer hier, best jammer. Maar je mag best eens langskomen hoor, Wichje! :)

    En mam, Tusen takk, ook namens Tiger. Hij heeft het nu al gezellig! De meiden waren heel erg onder de indruk van je Noorse brief. Hoe flik je dat? Je bent beter dan ik, en ik heb lessen! (ik kon hem overiggens wel bijna helemaal lezen, op een aantal woorden na ;))
    De boeken met bladmuziek gaan heel goed van pas komen bij de zanglessen. En Tiger heeft heerlijk heet water gedronken, dus die slaapt vanacht tegen mijn buikje aan! (Voor de mensen die er niks van begrijpen, ma heeft me een kruikknuffel gestuurd, het is hier soms al behoorlijk koud.)


  • 13 September 2007 - 18:19

    Hadewichje!:

    En dan is het nog niet eens echt winter... wat moet dat tog worden met jou in het hoge noorden...? ;) (k dnek dat t wel goed komt hoor, als dat t enige grote probleem is :p)
    Waarom was je zo ineens weg op msn en deze chatbox??? :( Naja dan zeg ik hier maar even doei en dat ik je zal missen. Komt 't hoor: DOEI (K)(K)(K) Ik zal je missen meisje!!!!!

    Tot sde volgende keer!!!(K)

  • 13 September 2007 - 20:44

    Nomi:

    Yoyo! Wat een mooie foto's weer! Goed getekend meid! Echt grappig die met al die rooie jassen. Hier is ontzettend veel gebeurd!!!! Ik ben naar college geweest, enig was dat. Ik stuur je binnenkort wel een Italiaanse brief, voor als je dat Noors zat bent. Vandaag heb ik een nieuw onderstel voor m'n bed gehaald (met Pa). En ik ben in de Hadaya geweest (dat leuke kleurige winkeltje tegenover mij). En daar ga ik misschien af en toe werken. Leuk he! Morgen even langs om verder te informeren. Ja het is een hectische boel hier!
    Nou dagdag meisje!
    xxx

  • 14 September 2007 - 11:39

    Karin:

    Heey

    woeih mn eerste reactie hier.. duurde even maar alsnog.. feest:D :P

    Ooh super vet, zipp met basgitaar^^ ik ging eerst foto's kijken en daarna je verhaal pas lezen, had echt iets van huh:O waah:D super^^
    Tekeningen zijn ook mooi hé! nice^^ wel beter idd dat je het nog kon ruilen dan.
    net ook mailtje gestuurd.. dus je hebt nog even wat te lezen.. :P

    maar spreek je snel weer
    Heeeeele dikke knuffel!!

  • 14 September 2007 - 11:42

    Elise:

    Heej Zip!
    Fijn om te lezen dat alles goed met je gaat in het noordelijke Noorwegen :D
    Wat is je haar trouwens gaaf! Staat echt heel goed.
    Ik ben ook met mijn opleiding begonnen (sociaal juridische dienstverleing). Het is pittig, maar wel heel leuk.

    Ik blijf je berichtjes lezen op deze site en laat af en toe wel eens wat van mij horen!

    Kusjes Elise

  • 14 September 2007 - 16:10

    Died:

    Hai Zipp,

    Geinig hoor die tekeningen. Ik zie je eigenlijk alleen maar met vriendinnen. Zijn er nog leuke jongens?

    Vandaag is er iemand langs geweest voor het bankje beneden. Die man heeft 'm zón beetje half uit elkaar gehaald, en zag dat ie helemaal verkeerd in elkaar gezet is. Hij wordt in oktober gerepareerd.

    Dat waz dan ut,

    Groets, en tot de volgende keer.

  • 15 September 2007 - 10:25

    Dzjorremskovic:

    Yooo, sis,

    Wij zijn weer int land. Heerlijke vakantie gehad. Net een paradijs daar. Maar over onze vakantie later meer.
    Nu ff over jou, 'uit de hand gelopen vakantie'.
    Leuk om te horen dat je Noors een btje begint te draaien. Kan je je op sommige momenten tog wat betrokkener voelen enzo. heel fijn.
    Die tekeningen heh, Heb je die overgetrokken? of uit een blad gekopieerd?
    Zien er echt mooi uit. Vooral die van opzij.
    Tekenen is tog ook veel leuker dan al dat vrij alleen knolscheuren en poepscheppen in een klef Noors bos. Al dat gedoe, beter gewoon lekker binnen tekeningentje maken wat leuke mensen om je heen.
    Ga zo door want volgens mij zit je op de goede weg, ben nog steeds trots op je.

    Kusss Jøråm

  • 15 September 2007 - 14:56

    Zippørå:

    Hej allemaal!
    Ik heb gisteren, na een lang gesprek met pa (volgende keer houden we het maar kort), even met m'n kamergenoote gepraat. Ze vergeten me vaak te betrekken bij wat ze doen. In de avonden gaan de meiden met wie ik veel omga vaak weg of naar school om films te kijken, maar dat zeggen ze niet tegen me en dan heb ik geen idee waar ze zijn.
    Runa voelde zich meteen heel schuldig, wat niet echt m'n bedoeling was, maar ze gaat me nu zeker niet meer vergeten! Das toch wel heel fijn.

    En diederik, er zijn maar heel weinig jongens hier. Ze zijn allemaal aardig, maar echt leuk? Nee.

    We zijn al een aardig eind met de kindervoorstelling. In de muziekles moesten we een melodie maken op de kindergedichtjes die we gebruiken.
    Het liedje dat Mette en ik gemaakt hebben komt zeker in het stuk, dus ik ga Noors zingen. Leuk hea!

    tot de volende keer!
    Zipp

  • 15 September 2007 - 19:38

    O&O Te BHV.:

    Lieve Zippora, Wat heb je weer een mooi verhaal geproduceerd! We blijven zo tenminste goed op[ de hoogte. Dat paardrijden leek ons ook maar niets, in die Noorse kou op hardbevroren paadjes.We hebben met bewondering je tekeningen bestudeerd. Jouw stijl heeft wel wat van die van je tante (Willy in dit geval). Die van opzij vinden we het mooist. De andere heeft een beetje grote kin naar ons idee. Overigens, als ik (oma) zo zou kunnen tekenen, zou ik dat vast verder ontwikkelen! Al is het een leuke oefening, je gaat ons toch hopelijk niet binnenkort bestoken met brieven in het Noors, hè? Gisteren zijn Naomi en Mirjam hier geweest. Je raadt het al : er moest kalkoenbouillon geserveerd worden. Gelukkig vinden wij dat zelf ook lekker. Zo hebben we een gezellige namiddag en avond gehad. Als ik het goed heb, zitten jullie in Bergen nogal eens in de regen. Op de weerkaart van het K.N.M.I. ziet het er nogal somber uit, daar in het Noorden. En koud! Voor volgende week wordt hier ook 15 graden voorspeld, dus dat wordt hier ook kruikenwerk!Nou, meisjemaat, de groeten en veel liefs van O&O te Bhv.

  • 16 September 2007 - 11:34

    Zippora:

    Lieve oma en opa, ik vind het super dat jullie hier ook af en toe iets achterlaten. Ik ben best een beetje trots op jullie dat je dat allemaal zo even geleerd heb te doen.
    Ik ben het helemaal eens met je kritiek op de tekening, die kin wilde maar niet lukken. Gelukkig kan ik nu adviezen vragen in de les.
    En wees maar niet bang, m'n noors is nog niet zo goed dat ik al zoveel verschillende brieven kan gaan schrijven.

    Ik voel wel de druk, want mama heeft een een brief gestuurd, compleet in het noors. (eigenlijk was het Tiger die het geschreven heeft, maar ik denk dat hij hulp heeft gehad van mama)

    En voor hadewich:
    Wonderfull, I'd call it wonderfull! Eindelijk iemand gevonden die Wicked ook kent! We hebben de hele cd geluisterd (en gezongen).

    Ik ben op deze zondag lekker aan het breien :p En mam, door jou liedje van tante Adelheid wist ik weer hoe het moest. Ik werd wel raar aangekeken toen ik dat ineens begon te zingen en toen ineens wist hoe het moest, maar het werkt!
    Ik hoop er een beenwarmer van te gaan maken. (neefjes breien is nog wat te moeilijk, en bovendien hebben we nog niet zo lang geleden een nieuwe gekregen :))

    Gisteren hebben we een exotische avond gehad. De isa (buitenland, politiek en werelsinfo) klas heeft de avond georganiseerd. We moetsen allemaal exotisch gekleed naar de zaal komen. (ik had van mijn sjaal een jurk gemaakt:p) En de klas heeft voor vermaak gezorgt op allerlei manieren, ze hebben gedanst, muziek gemaakt, filmpjes en foto's laten zien en heerlijk eten geserveerd!
    Foto's volgen nog. 2 meiden uit mijn klas hadden echt een geniaal kostuum en daar heb ik erg leuke foto's van.

    Dat ik even met m'n kamergenootje heb gepraat heeft erg geholpen! Gisteren heeft ze heel erg haar best gedaan me te betrekken bij waar ze over kletsen en hebben we met ze allen een film gekeken. Dus ik voel me weer een stuk beter!

    tot snel!
    Zipp

  • 16 September 2007 - 11:47

    Zipp:

    Ohja, en mam, gisteren hebben we echte chocolademousse gegeten (vorige keer was meer pudding) en ik kan je wel vertellen....

    Je bent nog steeds veruit de beste!

  • 17 September 2007 - 08:16

    Bette:

    Oeps, wat een opluchting! Nou ja, in geval van nood is er altijd nog de lasagna. Dat kunnen ze vast niet in Noorwegen.
    Handig hè, zo'n tante Adelheid. Laat ik nu heel toevallig kort geleden haar huis hebben gezien: alles maar dan ook alles was daar gebreid! Ik heb er foto's van en zal je er een mailen of sturen. Interessant detail: het huis stond niet meer op de Dwingeloose hei, maar in Bergen, in het museum voor toegepaste kunst (vlakbij Grieghallen). Tante is geëmigreerd! In elk geval voor een tijdje: haar huis maakte deel uit van een brei-tentoonstelling, die ik heb bekeken de dag nadat ik jou had weggebracht. Leuk om te gaan zien, maar misschien nu al afgelopen.
    Binnenkort hebben we een afspraak met Sander om alle liedjes op CD te gaan zetten, ook tante Adelheid.
    Zo, en nu ga ik aan het werk.
    Dag!

    p.s. Voor wie dit allemaal niet begrijpt: ga naar www.bettewestera.nl en maak kennis met tante Adelheid e.a.

  • 18 September 2007 - 11:04

    Joram:

    Hey meisie,

    Sprak Ilse in het magazijn en moest van haar even zeggen dat ze je echt super stoer vindt.
    Haha, leuk heh ?

    Kusss Konijn

  • 18 September 2007 - 14:25

    Zipp:

    Mam, dit is niet bedoeld voor reclame! Maar ga allemaal maar wel even kijken, want het zijn superleuke verhalen!

    De schrijfleraar John Erik vond beer baboen erg leuk!

    En wat leuk Joram, dat Ilse dat zei! Doe haar maar de groeten als je haar ziet!

    We hebben trouwens al eens lasange gehad hier, maar..... nouja, je snapt me wel :p :)

  • 18 September 2007 - 14:30

    Bette:

    Yes!

  • 18 September 2007 - 21:46

    Na:

    Hailo! De kalkoenbouillon was weer heerlijk joh! Dat heb je wel gemist! Wat kunnen ze daarzo het beste maken? Geen mousse of lasagna iig. Pap? Zalm? De groetjes!

  • 19 September 2007 - 10:31

    Zipp:

    Ik vind de risegrøt erg lekker! Dat is rijstepap en je eet het met suiker en kaneel, en soms met zonijntjes. En risekreme, met een soort dikke aardbeiensiroop. hhhm. De zalm is ook niet verkeerd inderdaad.
    Maar we hebben ook een keer gerookte vis gegeten en dat wasd echt smerig! Ik heb het geproeft en niet meer aangeraakt. En die avondtijsends Kvelsmat rook het er nog steeds naar!

    Hadewich ik heb je brief gehad!! Die foto's zijn super! Hier kunnen we niet in kleur printen, dus das een hele goeie van je! Dankjewel lieverd! (K)

    Ik mis jou ook hoor mams! Maar Loesje heeft wel gelijkt, ik dacht zonder haar te kunnen, maar soms is dat heel moeilijk hoor! De sokken zijn ook binnen! Waren de dropjes in de Rocks?? :p Komt trouwens precies op tijd, want ik ben sinds vanochtend behoorlijk verkouden en morgen heb ik weer zangles! Is die pen een hind dat ik meer brieven moet schrijven?? Ik doe m'n best! Is m'n kaartje al gearriveerd??

    Voor de rest van de vrienden en familie, als jullie denken dat ik alleen m'n mama mis, das niet waar! Ik mis iedereen heel erg! Onderanderen de band op maandag! Ik moet nog even kennis gaan maken met de muziekanten hier op school, want ik mis het heel erg om lekker muziek te maken in m'n vrije tijd.

    Ik ben begonnen een soort woordenboek te maken. Ik heb een klein boekje gemaakt en ben begonnen met werkwoorden erin te schrijven en te vervoegen. Die zijn nogal belangrijk als je zinnen wilt maken. M'n Noorse leraar vond het een heel goed idee en heeft me geholpen de werkworden aan te vullen. Ik probeer het boekje zo vaak mogelijk bij me te hebben zodat ik de woorden kan toevoegen. Ik krijg bijvoorbeerld tijdens het eten nog wel eens kleine lesjes van m'n medeleerlingen die me woorden bij willen leren enzo!

    Ik heb de komende 2 dagen heerlijk de tijd om veel te slapen (je wordt zó moe van verkouden zijn) en lekker met m'n kruikje in de bieb te zitten, want de rest van de school zit nu in het auditorium naar een verhaal te luisteren over politiek, oorlog, vrede en meer ingewikkelde dingen en daar hoef ik niet bij te zijn! hhhm.... :) Lekker met een boek en een kruik in bed of op de bank of verder werken met m'n breiwerkje. Of brieven en mailtjes te schijven.

    Dus je hoort nog van me! Of niet, in dat geval lig ik lekker te slapen....

    groetjes, ZZzzzzZZZZipp

  • 19 September 2007 - 10:38

    Zipp:

    Hahahha, mama, ik snao het nu pas, die dropjes zijn natuurlijk de bolletjes! :p :) ;)
    Vandaar dat het zo lang duurtje tot ik ze ontving, die hadden moeilijkheden bij de grens.
    Nou, ik kan je zeggen, ik hou wel van bolletjes!

    De hageslag valt trouwens nu ook in de smaak! Heel veel mensen wilden het proeven! Janne, goede vriendin, vind het helemaal super. Er is ook een meisje Brigitte, zij heeft 2 jaar in Den Haag gewoond toen ze klein was. Ze was heeelemaal gelukkig met de stroopwafel die ik haar gaf en ze ging haar moeder bellen om het te vertellen!
    Leuk hea!

  • 19 September 2007 - 13:23

    Broer:

    Heeey,

    Kan je eigenlijk een beetje stappen daar in de buurt of zit je in een btje in the middle of nowhere???
    of hebben jullie een eigen kroeg of zoiets?

    Of er worden helemaal geen alcoholische versnaperingen genuttigd

    Kus Konijn

  • 20 September 2007 - 14:00

    Susanne:

    Ha, Zipp,
    daar woorden onbekende talenten ontdekt en gestimuleerd. Zien er mooi uit die portretten van, bij jij het?? Nee toch, of maakt Noorwegen je zo anders. Je blijft natuurlijk jezelf, maar je wordt ook anders, namelijk allerlei leuke en soms rare ervaringen rijker.
    Is het daar al heel donker?
    Bedankt voor je lieve kaart.
    Dan maar een dikke Suus-knuffel, maar geen harde!
    kus sus

  • 21 September 2007 - 19:31

    Nils:

    Heej zippie ;P

    Fijn om te horen dat alles goew met je gaat in noorwegen. het is echt een prachtige omgeving zoals ik het zie op de foto's. een gezellig kamertje en muziek in je bandje :P

    nou mijn school is best grappig ben nu officieel een doktor, heb namelijk een labjas en veiligheidsbril en mag met allerlei gevaarlijke stoffen experimenteren zoals HCL en NAOH met hele hoge concentraties :P

    Nou ik wens je heel veel plezier nog in Noorwegen en ik spreek je wel weer

    Nils (k)

  • 05 Oktober 2007 - 21:20

    Wiepelien:

    Hoi hoi Zip (:

    Hier is een enorme overvloed aan zon, je mag wel wat lenen hoor. (en mag ik dan wat landschap? want dat is hier verpest door de overvloed aan voedsel haha) Sorry dat ik niet meer reageerde op je tekeningen, mijn internet hier is werkelijk fantastisch -.- . Ze zijn in ieder geval echt super gaaf! vooral die van de zijkant! echt mooi (:

    Het ziet er allemaal zo gezellig uit daar, klinkt echt leuk. Ben ook blij dat het Noors al goed gaat, dat lijkt me in het begin vooral vervelend.

    Ik spreek je vast snel wel weer! Als je een nieuw nummer hebt moet je hem maar even laten weten. Ik ben nog in afwachting op mijn nieuwe simkaart (verkeerde staat ingevult, mobiel werkt niet -.-)

    Veel plezier nog in de vakantie enzo!

    Kus
    Wietske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zippora

Lekker genieten van een nieuwe reis met nieuwe avonturen, nieuwe mensen, nieuwe lessen en nieuwe liedjes en nieuwe inzichten!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 33058

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 24 Januari 2012

Toronto

20 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: