Belangrijke mededeling, Pianoconcert en foto's - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu Belangrijke mededeling, Pianoconcert en foto's - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu

Belangrijke mededeling, Pianoconcert en foto's

Door: Zippora

Blijf op de hoogte en volg Zippora

22 September 2007 | Noorwegen, Hylkje

Lieve mensen!

Allereerst een belangrijke mededeling! Ik heb niet meer een nederlands telefoonnummer. Je kunt me dus niet meer bereieken op het nummer dat jullie van me kennen. Ik heb een Noorse simkaart zodat ik in geval van nood voor een fatsoenlijk tarief kan bellen.
Ik stuur een mail rond met m'n nieuwe nummer (die zet ik voor de veiligheid niet hier neer)

Het is nu zaterdag, dan hebben we meestal niet echt lessen, maar iets bijzonders te doen. Zoals een luisterles van bekende personen. Vandaag was er een geweldige pianonist op bezoek. Hij heeft ons een concert gegeven. WOUW! Hij speelde allerlei beroemde stukken, waaronder een van Edvart Grieg's beroemde stukken. En leuk voor mama, hij speelde ook een stuk van de notenkraker. Ik zag het weer helemaal voor me!
Hij logeert hier het hele weekend, en ik zal hem zeker nog even gaan vertellen dat ik het echt super mooi vond. Ik zat helemaal vooraan en had perfect zich op z'n handen. Dat vind ik heel fascinerend om te zien, hoe die handen in zoveel snelheid over die toetsen gaan.
Ik weet nu even niet zijn naam, maar dat komt nog.

Verder gaat het echt heel goed hier! Het voelt alsof ik hier al heel lang ben en het voelt nu ook heel normaal om hier te zijn. Het voelt niet meer zo ongemakkelijk en verweg als in het begin. Ik realiseerde me vandaag ineens dat het eigenlijk heel bijzonder is als mensen me komen opzoeken, want het is eigenlijk heel erg verweg. Zoals Hadewich die plannen maakt! Ik zag haar (jou) bijna elke dag en het voelt heel gek dat we het echt moeten organniseren om elkaar te zien nu. Maar ik ben superblij dat toch zoveel mensen plannen maken deze kant op te komen. :)
Ik bel af en toe met beide thuisen en e-mail heel erg veel.

Ik heb gisteren het begin van de beenwarmer die ik aan het breien was uitgehaald. Ik ga er toch maar een sjaal van breien. Ik heb ook nieuwe wol gekocht, om mee te haken. In mijn internat zijn nu 3 of 4 mensen dezelfde sjaal aan het haken, allemaal een andere kleur, haha! :) :p
Ik kan waarschijnlijk over een tijdje het Valgfag (keuzevak) teddyberen maken kiezen. Ik hoop dat dat op tijd is voor Sinderklaas! ;)

We zijn afgelopen week ook naar het theater geweest. Een stuk over een familiecrisis. Een heel geniepige moeder die haar man wilde laten geloven dat hij niet de vader van van zijn dochter. Uiteindelijk heeft ze die man helemaal gek gekregen en haar familie geruineerd.
Het was een best ingewikkeld verhaal en moeilijk te volgen nar zo'n korte tijd. Maar de essentie van het verhaal kon ik, tot verbazing van m'n vrienden, prima uitleggen (in engels welliswaar:p)
Het was het oudste theater van Noorwegen waar we waren, daar heb ik wat foto's van.

Verder wat foto's van het aqaurium in Bergen, de exotische leerlinenavond, de les theater en bewijs dat we prima voor onszelf en onze tere huid kunnen zorgen.

De e-mail komt dus nog (of je hebt m al als je dit leest :p)

Dikke kus! Zipps

  • 22 September 2007 - 14:56

    Naomi:

    Yooo! Leuk weer allemaal! Ziet er gezellig uit! Ik heb al twee keer in de Hadaya gewerkt. Spannend wel, maar erg leuk. Vanavond ga ik lekker bowlen met nze broer en Ditza! Gezelli! Tot schrijfs!
    Kusjezus

  • 22 September 2007 - 18:24

    Pa:

    Lieve Zipp,
    Elke keer kijk ik of er weer een nieuw verhaal van jou op de site staat. En vandaag was het weer zover! Dit verhaal klinkt als dat je het uitstekend naar je zin hebt en daar ben ik blij om. Je bent nu een maand (en 2 dagen) weg en langzaamaan begint het ook voor mij een beetje als normaal te voelen, dat je zover weg bent. Ik heb al een paar keer aan iemand gezegd: "Mijn jongste dochter (of Zippora) woont in Noorwegen." De eerste keer klonk dat alsof ik het over iemand anders had, maar het went. Toch denk ik, dat het pas helemaal normaal wordt als ik bij je geweest ben. Dus hou die wintervakantie vooral vrij! Noorwegen, ik kom eraan! We moeten nog maar eens bedenken wat we gaan doen. Ik heb al wel een paar ideeën.
    Gisteren probeerde ik nog een email naar jou te sturen - het derde op 1 dag - maar dat kwam terug. Is je postvak vol?
    O ja, leuke foto's!! Die met de regenboog, heb je die bij jullie aan de fjord gemaakt? Webloggen!

  • 22 September 2007 - 19:51

    Jasmijn:

    Hei hei kjaere vennine

    Nu heb ook ik eindelijk je weblog ontdekt. Ik kwam toevallig vandaag bij mn ouders op bezoek en wie zitten daar uit volle borst rond de tafel te zingen...? Je raad het al, familie!

    Leuk om te lezen hoe je eerste weken zijn verlopen en ook heel herkenbaar. Misschien een troost: ik vond de eerste 2 maanden het moeilijkst. De hele tijd nieuwe indrukken en lol en ook heel erg moe steeds door al het nieuwe Noors.

    Geniet ervan en ha det bra!


  • 22 September 2007 - 21:04

    O&O Te Bhv.:

    Lieve Zippora, Ben ik de was aan het ophangen, zet ik intussen de computer aan.Hij is heel traag, maar toch, voordat alles aan de lijn hing,was jouw verhaal op het scherm. Het doet ons erg veel plezier dat je zo langzamerhand aardig je plek gevonden hebt.Je boft ook wel een beetje, dat je naar theater en concert kunt gaan notabene met school!Moeten jullie daar ook uit boeken lessen leren, of is het voornamelijk doe-werk? Wij hebben gisteren bij mijn verjaarsbezoek zitten opscheppen over onze jongste kleindochter, die in Noorwegen is en dan ook nog als enige niet-Noorse zich verstaanbaar moet maken en de collega's moet begrijpen. Alom bewondering, natuurlijk!Wat een mooie foto's heb je weer gemaakt! Die met de regenboog is heel bijzonder. Zo zien we een beetje met wie je optrekt en hoe het er bij jou uitziet. Is het al erg vroeg donker? En laat licht? Wij krijgen morgen nog een lekker warme dag en dan vliegt de temperatuur naar beneden, is ons beloofd. Nu ga ik de rest van de was ophangen. Dag Zippora, tot de volgende keer! Veel lifs van O&O te Bhv.

  • 23 September 2007 - 12:44

    Zippora:

    Hei hei!

    Ja, het is al veel vroeger donker dan toen ik hiernet was. Maar het wordt nog veel vroeger. Het vroegst, heb ik nagevraagd, is rond een uur of 3a4 's middags.
    De regenboogfoto heb ik alweer een tijdje geleden gemaakt, aan de fjord beneden in het dorp. Ik was met Janne wat gaan wandelen om een beetje in conditie te blijven, en toen begon het ineesn ontzetten te regenen (nou waren we natuurlijk voorbereid, dat is wel zo handig hier) maar toen het opklaarde was er een schitterende regenboog, een totale, van de ene kant van de fjord naar de andere.

    Superleuk om wat van je te lezen Jasmijn! Jij ben de enige die echt weet hoe het hier is natuurlijk, altijd fijn om zo iemand 'in de buurt' te hebben.

    Mijn hoofdvak is bijna alleen maar doe-werk. Muziekmaken en theatervoorstellingen maken. Ikhoop alleen wel op wat mer theorielessen voor muziek, maar dat kan geregeld worden denk ik.

    We hebben de kindervoorstelling al zo goed als rond, nu nog alles uit het hoofd leren (Oef:s...) en spelen maar! Ik heb een aantal heel erg leuke rollen in de verschillende liedjes/gedichtjes. Ik ga een aantal Noorse liedjes zingen met 2 of 3 anderen en ik ben een eenzame bakker die al zijn cake zelf moet opeten omdat niemand het koopt. Heel triets, ik sterf zelfs omdat ik te veel gegeten heb...

    M'n Noors gaat erg goed, ik schrijf brieven naar m'n medeleerlingen zodat ze die kunnen corigeren. Dat is een heel goede oefening!

    Voor de herfstvakantie is het ook allemaal geregeld. Ik ga een aantal dagen naar Elisabeth, zij woont in in een buitenwijk vanBergen en een aantal dagen heb ik Internat 1 lekker voor mezelf!

    Nou, tot schrijfs maar weer!
    Kyss og en klem,
    Zipp

  • 24 September 2007 - 09:55

    Pa:

    Nou Zip, dat is wel echt drama! Een bakker die eenzaam zich doodeet aan de cake die hij niet verkoopt. ("En ik ween, hier alleen, iedereen ging gemeen van mij heen") Hartverscheurend drama! Hoewel .... als die cake heel erg lekker is .....?
    Even om jou in je regenpak stinkjaloers te maken: Gisteren hebben we oma's verjaardag in de tuin gevierd bij prachtig zonnig weer en ruim 20 graden. Maar wij hebben dan weer geen fjord op nog geen minuut lopen van huis. (Hier vandaan is dat minstens 4 weken lopen)
    En klem klinkt best benauwend; doet wat aan bankschroeven en judogrepen denken. Knuffelen die Noren zo hardhandig?
    Succes en plezier met (de voorbereiding van) je voorstelling. K&kn.

  • 24 September 2007 - 09:58

    Nog Een Keer Pa:

    Hoe komt dat lachebekje op de plaats van een haakje sluiten? En die 4 weken, maar daar maar 7 van. Ik zie net, dat het 1400 km. is van deur naar deur.

  • 24 September 2007 - 11:17

    Esther:

    Heey wijfie!!
    Ik ben blij om te horen dat het allemaal goed gaat!! en dat je ook mensen heb gevonden om lekker me te kletsen!
    het word echt vroeg donker daaro.. Is het erg slecht weer daar? ik denk dat wij de zomer ook hebben gehad.
    de cake die je nog over houd.. mag je wel naar mij toe sturen hoor!!

    kusjes Esther

  • 24 September 2007 - 13:14

    Zipp:

    Pa, die smilie staat daar omdat je een puntcomma en een haakje sluiten achter elkaar hebt getypt, net als op msn. ;)

    :p :)

  • 24 September 2007 - 14:55

    Hadewich!!:

    heeej!!
    vet leuke foto van die zeehond!!
    en k ben id aan t plannen om naar je toe te koem nhoor^^ k heb er nu al zooo zin in:D:D:D

    Naja ik gaat lekker huiswerk maken :D:D:D :S

    (K)

  • 24 September 2007 - 17:30

    O & O Te O :

    Hoi Zip !
    Even laten weten hoe het met de oudjes gaat. Geoe dus, maar wel altijd moe.
    Onze gouden koets is afgeschaft na bijna zes jaar trouwe dienst.
    We rijden nu in een zilveren Toyota Yaris, maar dat is geen busje.
    Wel heel luxe en... 9 airbags!

    Toch hebben we allebei een beetje heimwee naar die "gouwe Ouwe".

    Afgelopen weekend in Breda en Den Bosch geweest.
    Gesjineesd met Marleen en Kis.
    En in Den Bosch, uiteraard.... worstenbroodjes.
    Joris wordt al een echte knul en hij kan zich al omrollen.
    En maar lachen, vooral als Opa Oldenzaal voorbij komt.
    Snap jij nou waarom?
    Voor Marijns verjaardag hebben Bette en Died een stuk "veilig verkeer Theater" opgevoerd.
    De hele "zaal" lag in een deuk, dus iedereen moet worden uitgedeukt.

    De poes van onze (nieuwe) buren heeft jonkies gekregen.
    Echt schatjes; ze doen alles bij ons in de tuin: poepen, plassen, vechten en krijsen.
    Vreten Doddel d'r bak leeg en slapen in haar mand.
    En Doddel? zij kwam, zag en verloor!
    Zij heeft de wijk genomen naar het dak van het fietsenhok.
    Voor de veiligheid heeft opa nu een Verteidigungswallle gebouwd, maar of die dat tuig kan tegenhouden is een grote vraag.

    Zo, je bent weer helemaal bij met het oude(ren) nieuws.Binnenkort doen we weer een kaartjes voor je op de post.

    Doei !

    O & O te O

  • 24 September 2007 - 17:42

    Sjakko:

    zipjeee, wat tof joh! helemaal in Noorwegen je hebt het aardig naar je zin lees ik, echt super! wel zonde dat je dan niet op kamp bent, maar ach sowieso noorwegen de bomb!(ik ben eigelijk nog nooit in noorwegen geweest*-)) je bent ook op msn, maar ik vond berichtje plaatsen leuker:) en ik heb eigelijk nisk te melden alleen dus dat je supergoed bezig bent!:D
    kus van uit (het verre, verre, verre) Amersfoort.

  • 24 September 2007 - 20:17

    Joram:

    Pa, Lastig heh, al die moderne fratsen van tegenwoordig. Je kan nie eens meer een gewoon ) typen...Hey ik wel!

    Zip, Gaat ie lekker tijger?
    Volgens mij wel heh.
    ga maar weer zo door dan.

    SMAK !!!

  • 27 September 2007 - 11:35

    Zippora:

    Ik heb vandaag een kaart ontvangen van de hele familie Tieman! Onwijs leuk, tusen takk allemaal!

    Morgen begint de høstferie, dus veel geregel vandaag over waar ik heen kan in de dagen dat ik niet bij Elisabeth kan logeren. Maar dat komt vast goed :)

    Tot over een weekje maar weer!

  • 30 September 2007 - 10:43

    Pelle:

    Wauw, ik wil ook een goede pianist zien *kwijl*, en ja, ik ben het met je eens dat de handen eigenlijk het fascinerendst zijn :P. Ik heb ook zin om naar Noorwegen te komen, maar dat geld dat zit maar niet mee! Wel komt er zoals beloofd een zak pepernoten naar Noorwegenen! Ik mis je wel echt verschrikkelijk, maar het gaat ondertussen hier echt heel erg lekker met mij ^^ (ben geen vrijgezel meer ondertussen :D). Ik hoop echt dat je binnenkort weer online komt want het is nu soms zooooooo saaai! Doe de dikke groetjes aan iedereen die daar is met wie je het kunt vinden!

    En groetjes aan iedereen die een hechte band met Zip heeft en dit bericht leest ^^.

    Dikke knuffel en kus,

    Pelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zippora

Lekker genieten van een nieuwe reis met nieuwe avonturen, nieuwe mensen, nieuwe lessen en nieuwe liedjes en nieuwe inzichten!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 32968

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 24 Januari 2012

Toronto

20 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: