Wandeling, huisgenootjes en meer - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu Wandeling, huisgenootjes en meer - Reisverslag uit Hylkje, Noorwegen van Zippora Tieman - WaarBenJij.nu

Wandeling, huisgenootjes en meer

Door: Zippora

Blijf op de hoogte en volg Zippora

04 September 2007 | Noorwegen, Hylkje

Lieve allemaal!

Na een lastig weekje te hebben gehad, kijk ik weer positief aan tegen wat er allemaal komen gaat hier. Er staan heel erg veel leuke dingen op de agenda.

Vandaag hebben we bijvoorbeeld een onwijs mooie, maar erg lange wandeling gemaakt. De stad Bergen is omringt door 7 bergen. De grootste daarvan zijn wij op geweest. Omhoog met een kabine. Daar hebben we een heel end om de stad heen gelopen via wat andere bergen. Op de foto's kun je een paar van de geweldige uitzichten zien.
Het was een goed moment om met mensen te kletsen. Nou heb ik heerlijk in m'n eentje gelopen voor een groot deel. Maar ik heb ook gezellig gekletst met mensen. En met m'n leraar, een soort mentor van me.

Mensen vragen me hoe m'n kamergenootje is en hoe het in het huis gaat enzo.
Mijn kamer genote heet Runa (spreekt uit als Ruunah) Ze komt uit het zuiden van Noorwegen, een uur van Oslo vandaan.
Ze is onwijs aardig. Ze helpt me dingen te vertalen, we kletsen soms nog lang voor we gaan slapen. Ze is ook erg goed bevriend met ons 'buurmeisje', dat is voor mij soms lastig, want dan gaan ze ineens ergens heen zonder dat ik enig idee heb waar ze heen gaan. Maar er zijn genoeg andere meiden in m'n huisje om dan mee op te trekken.
Een kamer delen is heel gezellig. We zitten niet vaak in de kamer, maar het is fijn om niet een een persoonskamer te hebben. Runa is een beetje iemand waar ik op terug val als er even niemand voor me is. Ze heeft met me gepraat als ik even heimwee had. Voor we gaan slapen lezen we allebei veel. Maar soms kletsen we nog even. Dan hebben we het over familie en vrienden. En over hoe het is omhier te leven of in Nederland.

Het huisje bestaat uit een lange gang met aan beide kanten kamers. Sommige zijn een persoons en sommige 2 persoons. Tussen 2 kamers in is een badkamertje. Die badkamer is voor de mensen uit de kamers die aan die badkamer grenzen, voor 3 of 4 personen dus.
Er is een huiskamer met een enorme hoekbank en wat luie stoelen. Daar zitten we heel vaak. 's Avonds als we vrij zijn. Soms kijken we een film op iemands laptop of kletsen we gewoon. Soms is het er doodstil en zit iedereen te lezen. Soms is Anne Sofie (een meisje met downsyndroom uit de BOF klas, klas voor gehandicapten) aan het zingen of heel hard met zichzelf aan het lachen en dan hebben we erg veel lol met ze allen, ze kan zichzelf én ons erg goed vermaken.
Tegenover de huiskamer is een klein aanrechtje met een waterkoker, een kraan, een koelkast en 2 kookpitjes. Ik maak regelmatig havermoutpap. We eten namelijk 3 kleer per dag brood, dat gaat vervelen.

We hebben namelijk 4 maaltijden per dag.

7:45 uur frokosten (ontbijt)
11:45 uur Lunsj (lunch)
14:40 uur Middag (warm eten)
19:00 uur Kvels (brood, supper)

Nou, dat lijkt me wel weer genoeg voor vandaag. Als je meer wilt weten hoor ik het wel.
Groetjes! Zipp

  • 04 September 2007 - 16:53

    Hadewich:

    Heej!!!

    Klinkt allemaal goed zeg! Mooi dat we in onze vakantie al een beetje íngewandeld' hebben, anders was t vast een barre tocht.. ;)
    Het huis lijkt me gezellig zo met z'n allen.
    Lukt het al een beetje beter met het Noors? Kan je ze allemaal al volgen f blijft het nog lastig?
    Ach je kan het vast snel goed, want je bent zoo slim! (A) ;) (positief blijven denken hea.. ;):P)

    Dikke kus en veel plezier daar!!!

    Hadewichje (blauw)


  • 04 September 2007 - 17:24

    O & O Te O:

    Hoi Zip !
    We zijn via de weblog al heel wat over jou te weten gekomen.

    et lijkt ons dat je al aardig begint te wennrn in jou nieuwe omgeving.
    Dat beetje heimwee van jou zal wel komen, omdat Olivier het vliegtuig heeft gemist.

    Met Doddel ging het een paar dagen heel slecht.
    We waren bang dat ze het niet zou halen.
    We dachten eerst dat ze ee ntrauma had van de buurkatten (moeder en kind) die haar tuin wilden veroveren.
    Ze voelt zich steeds bedreigd en let heel erg op of er grenzen worden geschonden.
    Later merkten we, dat ze een grote hoeveelhied haarballen heeft uitgekotst.
    Nu gaat het weer beter en.....de buurkatten blijven op afstand sinds opa ze heeft beschoten met zijn waterkanon.
    De groeten van Doddel.
    Volgende maand gaan we een weekje varen,
    dwars door Nederland naar Belgie.
    Daar vertellen nog wel over.
    Groetjes van de drie O-tjes en een dikke knuffel.

  • 04 September 2007 - 17:35

    Pa:

    Lieve Zipp
    Leuk weer wat te lezen en foto's te zien. Voooral erg fijn te vernemen, dat je er weer wat vrolijker tegenaan kijkt. Ik moet nu naar de leiding van de Jeugd van Tegenwoordig. Vrijdagavond hebben we de 1e avond van het seizoen; met eten. Dat moet voorbereid worden. Straks lees ik alles wat beter en bekijk ik de foto's wat uitgebreider en dan reageer ik misschien weer. Tot later.

  • 05 September 2007 - 15:14

    Die O Die:

    Ha die Zipp,
    Prachtige foto's zeg. Zit hier heel alleen op mijn werk, naar buiten te kijken. Saai werk (wel klaar), saai weer. Mo deed wel weer erg gek vandaag, dat wel. (loopt raar te doen papraplu's en zo)

    Nee, 'k kijk liever naar die stralende noorwegen foto's. Krijg heimwee... naar vakantie. Rune lijkt echt wel(een beetje) op Wietske. (Nou okee dan alleen op deze foto dan)
    En, hoe zit het eigenlijk met de muziek?

    Nou ik ga nu naar huis,
    doei & Have fun!

  • 06 September 2007 - 11:53

    Pa:

    Lieve Zipp,
    Ik ben een beetje verslaafd aan jouw weblog. Er gaat bijna geen dag voorbij of ik kijk er op; soms meerdere keren per dag. Je hebt er nu weer prachtige foto's op staan! Ik probeerde te kijken waar die beroemde houten huizen aan de haven te zien zijn op de foto's, maar dat is me niet gelukt.
    Elke keer vul je voor ons weer een stukje aan van wat je doet en meemaakt. Nu ben ik benieuwd wat je op gebied van muziek inmiddels allemaal doet en hoe goed je Noors inmiddels is. Spreek je meer Engels of spreek je nu al meer Noors met iedereen? Dat lijkt me een belangrijk omslagpunt. Hoe beleef jij dat?
    Ik hoor om me heen - o.a. Joram en O&O uit Bhv. - dat het nogal eens mislukt om stukjes op jouw blog te zetten. Heb jij enig idee waar dat aan ligt? Ik niet. Groeten.

  • 06 September 2007 - 14:02

    Nanana:

    Hey kleine meid!
    Zo'n moeilijk weekje hoort erbij he! Maar je bent wel stoer! En dan lees je gewoon onze stukjes!
    Wat een mooie uitzichten! Het weer is daar ook stukken beter dan hier zo te zien. Jullie aan het ijs, wij gaan hier al zowat aan de warme chocomel.
    Moet je ook nog studeren ofzo, of doe je gewoon alleen maar leuke dingen en grappige lesjes en noemen ze het dan school?
    Ik ga komende week beginnen met Italiaans!
    Ciao!
    Kus Jezus

  • 06 September 2007 - 14:24

    Zippora:

    Ik heb nét m'n eerste zangles gehad. Hij was maar heelkort, een kwartiertje, omdat we een introductie hadden, maar de leraar was erg onder de indruk. Hij zei dat ik niks fout deed! Dus dat we vooral gewoon heel veel gaan zingen. Nou gaat hij zeker nog wel dingen ontdekken die ik fout doe, want ik heb voor de eerste les natuurlijk iets gekozen wat ik goed kan :P
    Ik vind de lessen wel heel kort, ze duren maar 22 minuten. Maar de leraar is best aardig. Hij heeft afgelopen jaar een grote Noorse musical geregiseerd, dus hij kan me vast goed helpen.
    Verder zingen we heel erg veel met iedereen. Als we 's morgens moeten verzamelen of op donderdal allsang hebben. Dat zijn alleen heel erg veel Noorse liedjes, dus dat is nog wat lastig.

    En pa, dacht je echt dat ik na 3 weken meer noors dan engels spreek?? Ik ben erg slim, maar zo slim? :P
    Nee bijna alles gaat nog in het engels. Ik gebruik tussendoor af en toe een noors woord, en kan al redelijk wat verstaan, maar daar blijft het voorlopig nog bij.
    Ik ben ook steeds heel erg moe, omdat ik me de hele dag op engels en noors moet concentreren, dus ik heb nog niet heel erg veel geleerd uit de boeken.

    En inderdaad Naomi, de lessen zijn wel lessen, maar vooral leuke dingen doen.
    We zijn ook nog erg bezig met sociale dingen doen om elkaar te leren kennen.

    Vanavond gaan we naar een concert in de Grieghallen. Een klassiek concert met onderanderen Peer Gynt (of hoe je het schrijft) en de prinses van Noorwegen komt ook! (prut, zip heeft geen nette kleding hier)

    Dus ik ben heel benieuwd.
    Nou, tot snel maar weer. En paps, ik ben ook bijna elke dag wel even in de bieb om de boel te bekijken, leuk dat je me zo volgt. En Bryggen, die houten huizen kun je zien op de foto.
    Rechtsonder is een stuk met veel witte huizen, dan een stuk met veel bruin en donkerrood en dan een stuk met wat hoge gebouwen. Bryggen is het bruine stukje.

    Tot snel!

  • 06 September 2007 - 15:10

    Bette:

    Peer Gynt zit ook in de doos die nog aan moet komen (nou ja, de cd met de muziek die zo heet dus). Geen lievertje hoor, die Peer. Lees maar straks...
    Vraag even op school of pakjes bezorgd worden of niet. Een week lijkt me nog niet te lang (ik heb het precies een week geleden naar het postkantoor gebracht).
    Zijn alle lessen zo kort of ging dat over de zanglessen? En dat recept van havermout is kennelijk niet meer nodig: je lust er wel pap van begrijp ik?
    Tot de volgende keer!
    Mor

  • 06 September 2007 - 18:17

    Pa:

    Lieve Zipp, Je bent hartstikke slim en zeker slim genoeg om snel een hoop Noors op te pikken, maar ik weet gewoon niet wat de gewoontes bij jullie zijn. Misschien hadden ze wel afgesproken zoveel mogelijk Noors tegen jou te spreken om het je zo snel mogelijk te leren. Is wel een snelle methode, maar in het begin voel je je dan natuurlijk heel erg eenzaam. Kennelijk hebben jullie een geleidelijkere en dus gezelligere aanpak.
    Peer Gynt is voor mij echte nostalgie. Toen ik klein was, was de 'besjesplaat' mijn favoriete grammafoonplaat. Vooral als ik ziek lag luisterde ik daar veel naar. Dat was muziek van Edvard Grieg: Peer Gynt saga. Bette schrijft, dat Peer geen lievertje was. Daar weet ik niets van. Ik ken het verhaal niet. Maar Grieg heeft er wel prachtige muziek bij gemaakt! Een stuk is later nog in house-versie uitgekomen. Als je het hoort dan zul je dat wel herkennen.
    Ik weet nu waar Bryggen is, maar op de foto kan ik het niet echt herkennen. Toch leuk.
    Veel plezier bij het concert van vanavond.
    We bloggen!!

  • 07 September 2007 - 19:33

    Susanne:

    Ha,
    die Zipp
    ja, dat ken ik wel dat je s´avond helemaal moe bent van het praten in een andere taal, engels dan en het proberen noor ook nog te leren.
    Wat fijn dat jullie ook veel wandelen, de fotos zijn echt mooi, want dan kun je lekker zonder welke taal dan ook samen genieten.
    Leuk dat je zo een gezellige woongroep hebt, dat lijkt mij heel fijn. Jullie gaan zeker gauw beginnen met sokken, mutsen en sjaals breien. Breien de Noren zou nederlands of duits, daar ben ik razend benieuwd naar.
    Ik wens je een fijn weekend toe en ik verheug mij al op je volgende verhaal, dappere dodo!
    kus van Sus

  • 07 September 2007 - 20:42

    O En O Te O:

    Lieve Zip

    Het is hier al helemaal geen zomer meer. We hebben de verwarming al aan en Oma gaat al met een elektrische kruik naar bed.
    Maar bij jou is het natuirlijk al veel kouder en nog eerder donker.
    Hoe kouder het wordt hoe eerder de ijsberen jullie kant op komen; pas dus maar heel goed op! Ramen sluiten !!
    Volgens de laatste berichten zijn er minstens drie onderweg.
    De kleinste heet Knut.
    Laat even horen als ze er zijn en of het goed is afgelopen.
    Geen boterham met honing in je hand houden want dan bespringen ze jou.
    Praten met de beren kan, maar dan wel in het Noors; alleen Knut verstaat een paar woordjes Duits.

    Onze nieuwe Toyota is prachtig en heel luxe uitgevoerd. Grijsgroenige tint.
    We heb er nog maar weinig in gereden, maar dat ie comfortabel hebben we al gemerkt.
    Toch wel een beetje heimwee naar onze gouden koets, die nu in de showroom te koop staat.

    Doei doei!

    O & O te O

    Leuk voor jou: zangles van een leuke leraar.

    Zing het hoogste lied
    Je kunt ze maar het beste honigkoek


  • 09 September 2007 - 08:53

    Zippora:

    Heej lieve mensen!

    Ik blijf het herhalen, maar ik vind het zó leuk om st5eeds zoveel berichtjes te lezen! Ik kijk bijna elke dag wel even.

    Gisteren ben ik met een aantal meiden naar Bergen geweest. Lekker gewinkeld, Guri en Unni moesten wat sportspullen kopen voor hun hoofdvak, dus ik heb vooral toegekeken.
    We hebben lekker bij de chinees gegeten en ik heb het heel erg gezellig gehad.

    Bergen is echt een heel mooie stad, zoals jullie misschien al op de foto's hebben gezien. Als je me ooit komt opzoeken, moet je daar zeker een dag voor inplannen.

    Opa en oma, maak je maar geen zorgen, ik zing zo hoog als ik kan!
    De zangles was erg leuk, ik heb een nummer gezongen uit de Lion king musical en een lekker oud jazzie nummer, dream a little dream, en de leraar was erg onder de indruk. (Zip kijkt nu heel trots)
    Er zijn 6 meiden die zingen doen, de rest van de klas doet theater of een ander instrument) We delen het jaar op in periodes. Elke periode doen we een andere muziekstijl tijdens de individuele zanglessen en aan het eind van het jaar geven we een klein concertje.
    En misschien gaan we aan het eind van het jaar wel een cd maken. De leraar wil ergens naar toe kunnen werken. Dat lijkt me heeel erg leuk, zowel om naartoe te werken als als een herinnering.

    Dat was het wel weer voor vandaag. Tot schijfs!
    Zipp


  • 09 September 2007 - 16:54

    Noemi:

    Heey zusjelief! Ik heb nix te melden, maar het is vast leuk als ik toch wat schrijf. Hier is niet zoveel gebeurd namelijk. Ik ben morgen bij mama, dan zal ik die foto's naar Hadewich mailen. En ik geef Olivier wel een kusje!
    Tot de volgende schrijf!
    xxx

  • 09 September 2007 - 18:39

    Bette:

    Ik ben het niet met Naomi eens: hier gebeurt van alles en ook nog eens met haar erbij, zoals:
    Vrijdag de hele dag in Den Haag en Scheveningen geweest (met Naomi). Op bezoek bij De Dames van Lobstar, die gaan stoppen, boehoehoe (met Naomi), museum Beelden aan zee gezien (met Naomi), heerlijke nachochips gegeten in een luie strandtent (met Naomi), pootje gebaad (met Naomi), teruggetramd naar Den Haag en gegeten (met Naomi) in de Paraplu, waar Mirjam werkt, je krijgt de groeten.
    Zaterdag nieuwe telefoon gekocht (met Died én Naomi) en naar de sauna geweest (met Died én Naomi). Alsof dat allemaal nix is!
    Vanavond laat in bed de finale van US-open (tennis) kijken (met Died en zonder Naomi, maar misschien ook niet, want als zij ook kijkt (met of zonder wie dan ook), in haar eigen bed, dan kijken we toch samen).
    Nou, dat was het weer voor vandaag.
    Doei!

  • 10 September 2007 - 16:28

    Zipp:

    Ik heb m'n eerste pakketje vandaag opgehaald bij het postkantoor vandaag. Geweldig! Hij zat vol met kinderboeken, stroopwafels en hagelslag!
    M'n huisgenootjes vinden de stroopwafels heerlijk!

    En mams, gisteren hebben we een heerlijk toetje gegeten hier.... Chocolademousse, maar ik kan je verzeker! Hij haalde het LANG niet bij de jouwe!

    Ik heb ent weer een les Noors gehad van de schrijfleraar hier. Hij vind dat ik een erg goede uitspraak heb en ik had heel weinig fouten in de opdrachten, dus het gaat top met m'n Noors. Nu nog durven gebruiken en dan ben ik bijna ingeburgerd! (misschien moet ik voor de kerstvakantie naar huis wel een dubbel paspoort aanvragen!)
    Nou, dat zien we dan wel weer :P

    Groetjes!!

  • 10 September 2007 - 17:38

    Hadewich!:

    heeej!
    mooi dat het zo goed gaat met je noors! Zometeen moet je in de kerstvakantie je nederlands weer gaan bijschaven... ;)
    Nou ja, dat zien we dan wel weer, en we helpen je graag hoor ;)

    Kusje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zippora

Lekker genieten van een nieuwe reis met nieuwe avonturen, nieuwe mensen, nieuwe lessen en nieuwe liedjes en nieuwe inzichten!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 32972

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 24 Januari 2012

Toronto

20 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: